Czworookowate

Czworookowate (Anablepidae) to rodzina ryb kostnoszkieletowych z rzędu karpieńcokształtnych, do której zaliczamy 13 gatunków w 3 rodzajach.

Oczy są usadowione wysoko na głowie, wypukłe. Płetwa grzbietowa przesunięta mocno ku tyłowi u czworooków i bliżej u jenynsji. U samców płetwa odbytowa jest przekształcona w narząd kopulacyjny.

CzworookCzworook

Anableps anableps

Czworook (Anableps anableps) to gatunek ryby z rodziny czworookowatych. Ciało jest wydłużone. Płetwa grzbietowa przesunięta ku tyłowi. Wzdłuż ciała biegnie ciemna smuga. Oczy usadowione na wierzchu głowy, wystają ponad linię grzbietu.

Ryby te występują w Ameryce Południowej i Środkowej. Czworooki i białook żyją w wodach słodkich i słonawych, reszta w wodach słodkich.

Długość ciała od 2,5 do 35 cm.

U czworooków i jenynsiji zapłodnienie jest wewnętrzne, a zarodki rozwijają się wewnątrz ciała samicy. Białook składa ikrę, którą samiec zapładnia w wodzie.

Zjadają pokarm pochodzenia roślinnego oraz niewielkie bezkręgowce.