Dostojka selene (Boloria selene)
© M.R. Swadzba - Fotolia.com

Dostojka selene

Dostojka selene (Boloria selene) to motyl z rodziny rusałkowatych. Skrzydła są z wierzchu pomarańczowe z wieloma czarnymi plamkami. Od spodu skrzydła mają złożony rysunek z białych, żółtych i pomarańczowych obszarów oraz z ciemnych plamek. Samica jest nieco większa od samca.

Motyl ten jest spotykany prawie w całej Europie, w Azji i Ameryce Północnej. Gatunek ten występuje na terenie całego kraju i to dość licznie. Preferuje suche tereny, polany, skraje lasów, także wilgotne łąki i torfowiska.

Larwa w poszukiwaniu pokarmu może przebyć dość duże odległości, rzędu kilku metrów. Zimuje gąsienica. Inaczej jak u innych dostojek, larwy selene unikają słońca.

Larwy żywią się fiołkami.

Samica składa jaja na roślinie żywicielce, w jej pobliżu lub na ziemi, pojedynczo. W ciągu roku pojawiają się dwa pokolenia, w obszarach górskich - jedno pokolenie.

Gatunek tego motyla nie jest zagrożony wymarciem.