PL

Gągoł

Gągoł (Bucephala clangula) to kaczka o dość dużej głowie i krótkiej szyi. Dziób jest mały i krótki. Rzuca się w oczy złota tęczówka oka. Głowa samca w szacie godowej jest czarna z zielonym, metalicznym połyskiem. Blisko dzioba znajduje się biała plama w kształcie elipsy. Szyja, pierś, boki i spód są białe, wierzch wraz z ogonem jest czarny. Samica ma brązową głowę, brunatno-szare upierzenie reszty ciała, jaśniejszą szyję i spód. Na końcu dzioba występuje pomarańczowe pole. Na skrzydłach u samca i samicy znajdują się białe obszary. Samiec w szacie spoczynkowej upodabnia się do samicy, ma jednak więcej białych piór.

Gągoł (Bucephala clangula)
© John Sandoy - Fotolia.com

Ptak ten występuje w północnej Europie, Azji oraz w Ameryce Północnej. W Polsce jest nielicznym ptakiem lęgowym, występującym głównie na północy kraju. Preferuje śródleśne stawy i jeziora.

To ptak wędrowny. Podczas okresu lęgowego żyje w parach, poza tym łączy się w stada. Kaczka ta nurkuje za pokarmem. Pływa w głębokim zanurzeniu.

Zjada drobne organizmy wodne (mięczaki, skorupiaki, owady, rybki, kijanki, drobne ssaki) i w mniejszym stopniu nasiona, korzenie i liście wodnych roślin.

Wyprowadza jeden lęg w roku. Samiec towarzyszy samicy od zimy do momentu wysiadywania jaj. Wówczas udaje się na pierzowisko. Samica w kwietniu lub na początku maja składa od 5 do maksymalnie 13 jaj i wysiaduje je przez 29-30 dni. Kaczka ta gniazduje w dziuplach. Dzień po wykluciu młode wyskakują z dziupli i udają się nad wodę. Po 8-9 tygodniach od wyklucia się potrafią już latać. Pokarm potrafią zdobywać samodzielnie już następnego dnia po wykluciu, ale trzymają się zwykle blisko matki.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ścisłej ochronie.

Kaczka ta lęgnie się też w specjalnych budkach lęgowych.