Sklep naukowy

Kaczkowate

Kaczkowate (Anatidae) to rodzina ptaków z rzędu blaszkodziobych. Rodzina ta liczy dziś 50 rodzajów, 15 plemion i 162 gatunki. W Polsce mamy 37 gatunków, z czego 18 lęgowych.

Podział na plemiona

• bezpłetwce (Anseranatini) - 1 gatunek (bezpłetwiec),
  • drzewice (Dendrocygnini) - 8 gatunków w 1 rodzaju,
  • pokraczki (Thalassornithini) - 1 gatunek,
  • kapodzioby (Cereopsini) - 1 gatunek,
  • gęsi (Anserini) - 15 gatunków w 2 rodzajach,
  • łabędzie (Cygnini) - 7 gatunków w 2 rodzajach,
  • pstrokaczki (Stictonettini) - 1 gatunek,
  • sterniczki (Oxyurini) - 7 gatunków w 3 rodzajach,
  • krzywonos, torpedówki oraz zbrojówka (Merganettin) - 6 gatunków w 3 rodzajach,
  • dziwonos i gęsiec (Plectropterini) - 3 gatunków w 2 rodzajach,
  • kazarki i pokrewne (Tadornini) - 15 gatunków w 5 rodzajach,
  • łopatonos i nowogwinejka (Malacorhynchini) - 2 gatunków w 2 rodzajach,
  • kaczki pływające (Anatini) - 57 gatunków w 11 rodzajach,
  • grążyce (Aythyini) - 17 gatunków w 4 rodzajach,
  • kaczki morskie i tracze (Mergini) - 20 gatunków w 10 rodzajach,

Cechą charakterystyczną jest płaski, zaokrąglony, krótki dziób, zaopatrzony na brzegach w rzędy blaszek. Szyja jest średnio lub bardzo długa, skrzydła wąskie i zaokrąglone, krótki ogon i nogi, których palce spięte są błoną pławną. Zwykle samiec jest od samicy większy i ciekawiej ubarwiony. Ubarwienie jest bardzo zróżnicowane. Jednolicie ubarwione ptaki w tej rodzinie są rzadkością. Ubarwienie samców jest często kolorowe, samic - ochronne, ale nie jest to regułą.

Bernikla białolicaBernikla białolica ikona-polska

(Branta leucopsis)

Bernikla białolica to gatunek ptaka należący do gęśców, o czarno-białym upierzeniu, bardzo rzadko obserwowana w Polsce. Zimuje na łąkach niedaleko morza. Bernikla białolica jest ptakiem wędrownym. Lubi przebywać w większych grupach.

Bernikla kanadyjskaBernikla kanadyjska ikona-polska

(Branta canadensis)

Bernikla kanadyjska to ptak z grupy gęśców, hodowany w europejskich parkach i ogrodach zoologicznych. Żeruje na lądzie. Jest ptakiem wędrownym. Zjada głównie pokarm roślinny, także bezkręgowce.

Bernikla rdzawoszyjaBernikla rdzawoszyja ikona-polska

(Branta ruficollis)

Bernikla rdzawoszyjna to ptak z grupy gęśców o pięknym upierzeniu wyjątkowo rzadko zalatujący do naszego kraju. Jest ptakiem syberyjskiej tundry i lasotundry. Pokarm pobiera na lądzie i w płyciznach. Jest ptakiem wędrownym. Gatunek ten jest zagrożony wygin

CyraneczkaCyraneczka ikona-polska

(Anas crecca)

To najmniejszy przedstawiciel blaszkodziobych w Polsce. Samiec ma kasztanowatą głowę z zielonym polem, obwiedzionym jasną kreską. Ptaki te połykają kamyki (gastrolity). Niestety śrut myśliwski mylą z ziarnem i kaczki ulegają poważnym zatruciom ołowiem.

Cyraneczka bajkalska, kłochtunCyraneczka bajkalska, kłochtun

(Sibirionetta formosa)

Cyraneczka bajkalska, nazywana także cyraneczką syberyjską lub kłochtunem, to ptak z grupy kaczek właściwych pochodzący z Syberii. Gniazdo budowane jest w zagłębieniu, wyścielone sucha trawą i puchem w pobliżu wody. Zjada ziarna, nasiona, drobne bezkręgowc

CyrankaCyranka ikona-polska

(Anas querquedula)

To drugi w kolejności najmniejszy przedstawiciel kaczek pływających w Polsce. Ma charakterystyczną białą brew nad okiem. Pokrywy skrzydłowe są jasne. Samiec ma część głowy, pierś i szyję brązowe. Charakterystyczne dla samca są też długie, paskowane pióra,

CzernicaCzernica ikona-polska

(Aythya fuligula)

To jedyna kaczka, która ma czub zwisający z tyłu głowy. W Polsce średnio lub mało liczna. Łatwo ją z daleka rozpoznać w okresie godowym. Gniazduje na ziemi pod osłoną roślin, nierzadko w koloniach mew lub rybitw.

Drzewica dwubarwnaDrzewica dwubarwna

(Dendrocygna bicolor)

Drzewica dwubarwna to ptak z grupy drzewic o brązowo-pstrym ubarwieniu ciała. Gnieździ się na ziemi lub w dziupli drzew. Jest roślinożerna, preferuje nasiona traw.

DziwonosDziwonos

(Sarkidiornis melanotos)

Dziwonos to duży ptak z charakterystycznym guzem tłuszczowym u samca. Guz ten przed sezonem godowym znacznie się powiększa. Samiec jest większy od samicy. Upierzenie czarno-białe. Podczas pory suchej dziwonosy łączą się w stada do 100 osobników.

EdredonEdredon ikona-polska

(Somateria mollissima)

To jedna z naszych największych i najrzadziej spotykana morska kaczka. Ma dużą głowę, krótką szyję, charakterystyczne płaskie czoło, którego przedłużeniem jest dziób. Prowadzi stadny tryb życia.

GągołGągoł ikona-polska

(Bucephala clangula)

Gągoł to jedna z niewielu gatunków kaczek, które gniazdują w dziuplach drzew. Kaczkę tę można spotkać u nas na północy kraju nad śródleśnymi jeziorami. Głowa samca w szacie godowej jest czarna z zielonym, metalicznym połyskiem. Blisko dzioba znajduje się b

GęgawaGęgawa ikona-polska

(Anser anser)

Gęgawa to przodek gęsi domowej. W Polsce nieliczna. Zasiedla Palearktykę. to najbardziej pospolita dzika gęś w Europie. Samiec jest większy od samicy, ale oboje są ubarwione jednakowo. Upierzenie popielato-szare, z jasnymi poprzecznymi, falistymi kreskami.

Gęś białoczelnaGęś białoczelna ikona-polska

(Anser albifrons)

Gęś białoczelna to ptak z grupy gęśców, dość liczna w Polsce podczas przelotów. Ma charakterystyczną białą plamę na czole. Białe czoło ani ciemne pasy na spodzie nie występują u młodych osobników.

Gęś domowaGęś domowa ikona-polska

(Anser anser f. domestica)

Gęś domowa to pochodzący od gęgawy ptak hodowlany, występujący na całym świecie. Głównym celem hodowli jest mięso, tłuszcz i pierze. Występuje najczęściej białe upierzenie, pomarańczowy dziób i nogi.

Gęś garbonosaGęś garbonosa ikona-polska

(Anser cygnoides domesticus)

Gęś garbonosa to ptak pochodzący ze wschodniej Azji. Gęś ta charakteryzuje się beżowo brązowym upierzeniem i ciemnym wyrostkiem nad dziobem. Gęś garbonosa jest ptakiem hodowlanym w Europie. Mięso tej gęsi jest chude, jaja są bardzo smaczne.

Gęś hawajskaGęś hawajska

(Branta sandvicensis)

Gęś hawajska to ptak z grupy gęśców, wsypując w stanie dzikim wyłącznie na Hawajach. Charakterystyczne są boki szyi i policzki w kolorze żółtawym z pionowym kreskowaniem. Reszta głowy i szyi czarna.

Gęś tybetańska, gęś indyjskaGęś tybetańska, gęś indyjska

(Anser indicus)

Gęś tybetańska, zwana też indyjską, to ptak z rodziny gęśców. Gęsi te potrafią przelecieć nad Himalajami. Ubarwienie białe z czarną szyją, charakterystycznymi dwoma czarnymi paskami na głowie, skrzydła z odcieniem brązowawym.

Gęś zbożowaGęś zbożowa ikona-polska

(Anser fabalis)

Gęś zbożowa to ptak z grupy gęśców, liczna w Polsce podczas przelotów. Ma charakterystyczne pomarańczowe plamy po bokach dzioba. amica i samiec oraz młode są ubarwieni tak samo. Upierzenie jest brązowo-szare z białymi poprzecznymi prążkami na grzbietowej c

GłowienkaGłowienka ikona-polska

(Aythya ferina)

Głowienka (Aythya ferina) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych, zaliczany do grążyc. W szacie godowej ma głowę i szyję w górnej części kasztanowate. Charakterystyczny dla gatunku jest czarny dziób z szerokim szarym pasem u samca, węższym u samicy.

HełmiatkaHełmiatka ikona-polska

(Netta rufina)

o jedna z najrzadszych kaczek środkowej części Europy. Czasem kaczka ta podrzuca jak kukułka swoje jaja do gniazd innego gatunku kaczek. To ptak wędrowny. Pokarm zbiera z powierzchni wody lub pod wodą.

Kaczka domowaKaczka domowa ikona-polska

(Anas platyrhynchos f. domestica)

Kaczka domowa to forma kaczki krzyżówki, hodujemy ją na całym świecie. Większość hodowlanych kaczek to kaczki bezrasowe o białym lub srokatym upierzeniu. Wyróżniamy rasy nieśne, ogólnoużytkowe i mięsne.

KapodzióbKapodziób

(Cereopsis novaehollandiae)

Kapodziób to duży ptak z rodziny kaczek, z grupy kazarek, zamieszkujący wysepki południowej Australii. Charakterystyczna dla tego gatunku jest duża woskówka w kolorze jasnozielonym. Stopy i dziób są czarne, skoki czerwone.

KarolinkaKarolinka

(Aix sponsa)

Karolinka to kaczka z grupy piżmówek, pochodząca z Ameryki Północnej. Samiec jest bardzo kolorowy. Wierzch głowy i czub ma metalicznie zielony z dwiema białymi pręgami, dolną część głowy ma niebiesko-purpurową, policzki oraz podgardle są białe.

Kazarka, kazarka rdzawaKazarka, kazarka rdzawa ikona-polska

(Tadorna ferruginea)

Kazarka, zwana także kazarką rdzawą, to ptak z grupy kazarek o rudym upierzeniu, zamieszkujący Eurazję. W Polsce bardzo rzadko zalatuje. W szacie godowej upierzenie jest rdzawe za wyjątkiem czarnej obroży na szyi, ogona, lotek i zielonego lusterka. Samica

KrakwaKrakwa ikona-polska

(Anas strepera)

To jedna z najmniej barwnych naszych kaczek. Jest nieco mniejsza od krzyżówki. Jest to ptak wędrowny. W okresie poza lęgami gromadzi się w grupy, nierzadko z innymi gatunkami kaczek.

KrzyżówkaKrzyżówka ikona-polska

(Anas platyrhynchos)

Bardzo pospolita w całej Europie dzika kaczka, od której wywodzi się kaczka domowa. Samiec w okresie godowym bogato ubarwiony z zieloną głową, charakterystyczną białą obrożą na szyi oraz niebieskimi lusterkami na skrzydłach, ubarwienie samicy charakteryzuj

LodówkaLodówka ikona-polska

(Clangula hyemalis)

Lodówka (Clangula hyemalis) to ptak z rodziny kaczkowatych, zaliczany do traczy. Samiec jest większy od samicy. Ma piękny, długi ogon. W szacie godowej samiec ma ciemnobrązową szyję, głowę i pierś, wierzch ciała jest czarny.

Łabędź czarnoszyiŁabędź czarnoszyi

(Cygnus melanocoryphus)

Łabędź czarnoszyi to duży ptak z grupy gęśców, o białym ubarwieniu za wyjątkiem czarnej szyi. Nie wydaje żadnych odgłosów. Gnieździ się na brzegach dużych zbiorników wodnych, pośród gęstej roślinności.

Łabędź czarnyŁabędź czarny

(Cygnus atratus)

Łabędź czarny to piękny i towarzyski ptak, występujący w dużych stadach, spotykany także w Polsce. Ptak ten wędruje w poszukiwaniu miejsc do lęgów i żerowisk. Upierzenie czarne, dziób czerwonawy. Ma dość smukłą sylwetkę, bardzo długą szyję.

Łabędź krzykliwyŁabędź krzykliwy ikona-polska

(Cygnus cygnus)

Łabędź ten ma żółto-czarny dziób i wyprostowaną szyję. Jest u nas nieliczny. Mamy zaledwie kilkadziesiąt par w Polsce. Ptak ten unika obecności człowieka i jest bardzo płochliwy. Podczas lęgów ptak ten aktywnie broni swojego terytorium. To ptak wędrowny.

Łabędź niemyŁabędź niemy ikona-polska

(Cygnus olor)

Łabędź niemy to duży ptak z charakterystyczną wyciągniętą szyją o białym upierzeniu, z pomarańczowym dziobem z czarną naroślą u nasady, którego nierzadko możemy spotkać na zbiornikach wodnych w naszym kraju. Samiec i samica tworzą pary przez wiele lat.

MandarynkaMandarynka ikona-polska

(Aix galericulata)

Mandarynka to przepiękna kaczka pochodząca z Azji, która hodowana jest także w Europie. Osobniki, które uciekły kiedyś z hodowli utworzyły stałe populacje zamieszkujące miejskie parki, także w Polsce. Toki samców są bogate w prezentację barwnego upierzenia

NurogęśNurogęś ikona-polska

(Mergus merganser)

To jedna z naszych największych kaczek. Ma charakterystyczny, wąski, haczykowaty dziób. Gniazduje w dziuplach. Ma wydłużoną sylwetkę ciała. Głowa samca w szacie godowej jest ciemnozielona. Grzbiet jest czarny, ogon ciemny.

OharOhar ikona-polska

(Tadorna tadorna)

Ohar jest ptakiem z grupy kazarek, którego można spotkać nad Bałtykiem. Charakterystyczną cechą ohara jest guzowata narośl u nasady czerwonego dzioba, większa u samca. Samiec jest większy od samicy. Głowa oraz część szyi są czarne.

PłaskonosPłaskonos ikona-polska

(Anas clypeata)

Płaskonos to bardzo rzadki u nas gatunek. Dziób ma charakterystyczny, płaski i łyżkowaty kształt. Samiec jest pięknie ubarwiony. Głowa samca jest ciemnozielona, opalizująca, szyja od połowy, pierś i barkówki są białe. Boki i brzuch są brązowe.

RożeniecRożeniec ikona-polska

(Anas acuta)

Rożeniec to jedna z najpiękniejszych kaczek występujących w naszym kraju. Ma dość smukłą budowę. Ma smukłą budowę ciała, cienką szyję, dość długi ogon. Samiec w szacie godowej ma brązową głowę, po bokach głowy występuje biały pasek, dziób ma niebieskawy ko

Śnieżyca dużaŚnieżyca duża

(Anser caerulescens)

Śnieżyca duża to gęś z Ameryki Północnej, której migracje zwiastują zmiany pór roku. To ptak z rodziny kaczkowatych, podobny do gęsi domowej, o białym upierzeniu z czarnym ogonem.

ŚwistunŚwistun ikona-polska

(Anas penelope)

Świstun to wędrowny ptak z grupy kaczek właściwych. Samiec pięknie ubarwiony. Dziób krótki, czoło wysokie. W szacie godowej samiec ma głowę i szyję kasztanowatą, a na czole jaśniejsza plama. Pierś czerwonawa, spód biały. Samica skromniej ubarwiona.

Świstun chilijskiŚwistun chilijski

(Mareca sibilatrix)

Świstun chilijski jest ptakiem z grupy kaczek właściwych występującym w Ameryce Południowej. Dziób i nogi są szarawe. Charakterystyczne jest ubarwienie głowy, w połowie białawe, w połowie czarne.

UhlaUhla ikona-polska

(Melanitta fusca)

Uhla (Melanitta fusca) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Samiec ma czarne upierzenie, z białą plamą otaczającą oko, białe lusterko, pomarańczowożółty dziób. Uhla zimuje u nas od października do kwietnia.

Nazwa rodziny
Kaczkowate (Anatidae)
Cały świat poza Antarktydą.
Gromada: Ptaki (Aves)
Rząd: Blaszkodziobe (Anseriformes)
Rodzina: Kaczkowate (Anatidae)
Długość ciała
Wysokość: 28-170 cm.
Masa ciała: 0,3-22,5 kg.
Głos
Kwakanie, gęganie, syczenie, gwizdy.
Najmniejszy gatunek

• Gęsiówka egipska (Alopochen aegyptiacus)
  • Cyraneczka auklandzka (Anas aucklandica)
  • Cyraneczka karolińska (Anas carolinensis)
  • Cyraneczka rdzawa (Anas chlorotis)
  • Cynamonka (Anas cyanoptera)
  • Rożeniec krótkosterny (Anas eatoni)
  • Cyraneczka żółtodzioba (Anas flavirostris)
  • Krzyżówka białooka (Anas laysanensis)
  • Bezpłetwiec (Anseranas semipalmata)
  • Głowienka długodzioba (Aythya valisineria)
  • Bisiorka (Biziura lobata)
  • Bernikla obrożna (Branta bernicla)
  • Gągołek (Bucephala albeola)
  • Piżmówka amerykańska (Cairina moschata)
  • Kaczka labradorska (Camptorhynchus labradorius)
  • Magelanka rudogłowa (Chloephaga rubidiceps)
  • Koskoroba (Coscoroba coscoroba)
  • Etiopka (Cyanochen cyanopterus)
  • Łabędź trąbiący (Cygnus buccinator)
  • Łabędź czarnodzioby (Cygnus columbianus)
  • Pasożytka (Heteronetta atricapilla)
  • Krzywonos (Hymenolaimus malacorhynchus)
  • Kapturnik (Lophodytes cucullatus)
  • Łopatonos (Malacorhynchus membranaceus)
  • Markaczka (Melanitta nigra)
  • Zbrojówka (Merganetta armata)
  • Bielaczek (Mergellus albellus)
  • Tracz auklandzki (Mergus australis)
  • Tracz brazylijski (Mergus octosetaceus)
  • Szlachar (Mergus serrator)
  • Tracz chiński (Mergus squamatus)
  • Chełmiatka czerwonooka (Netta erythrophthalma)
  • Kaczuszka azjatycka (Nettapus coromandelianus)
  • Sterniczka peruwiańska (Oxyura ferruginea)
  • Sterniczka jamajska (Oxyura jamaicensis)
  • Sterniczka zwyczajna (Oxyura leucocephala)
  • Gęsiec (Plectropterus gambensis)
  • Gwinejka (Pteronetta hartlaubii)
  • Różanka (Rhodonessa caryopyllacea)
  • Nowogwinejka (Salvadorina waigiuensis)
  • Kaczka białogardła (Speculanas specularis)
  • Pstrokaczka (Stictonetta naevosa)
  • Torpedówka falklandzka (Tachyeres brachypterus)
  • Torpedówka magellańska (Tachyeres pteneres)
  • Kazarka szarogłowa (Tadorna cana)
  • Kazarka rajska (Tadorna variegata)
  • Pokraczka (Thalassornis leuconotus)

Żyją na całym świecie poza Antarktydą. Preferują wodne środowiska (zbiorniki z wodą słodką).

Dobrze nurkują. Odbywają dalekie wędrówki, lecąc w kluczu w kształcie litery V.

Większość kaczkowatych gniazduje na ziemi lub w koronie drzew albo na półkach skalnych. Jedna trzecia gatunków gniazduje w dziuplach i norach. Samica składa od 4 do 14 jaj, zwykle jednolicie ubarwionych. Okres wysiadywania trwa 21-44 dni. Pisklęta są zagniazdownikami. Zdolność do lotu uzyskują w 28-110 dniu od wyklucia.

Podstawę ich pokarmu stanowią wodne rośliny, ale zjadają też pokarm zwierzęcy: ryby, skorupiaki, mięczaki, owady.

Krytycznie zagrożone są między innymi kazarka czubata, podgorzałka madagaskarska, tracz brazylijski (łącznie 5 gatunków). Siedem gatunków jest zagrożonych, 14 narażonych. Tracza auklandzkiego uznano za wymarłego, gdyż ostatnio zaobserwowano go w 1902 roku.

Kaczkowate są hodowane dla mięsa, piór i jaj, a także w celach ozdobnych na całym świecie. Z tego rzędu wywodzi się takie ptactwo domowe jak: kaczka piżmowa, gęś domowa, kaczka domowa, gęś garbonosa.