Kaczkowate

Kaczkowate (Anatidae) to rodzina ptaków z rzędu blaszkodziobych. Rodzina ta liczy dziś 50 rodzajów, 15 plemion i 162 gatunki. W Polsce mamy 37 gatunków, z czego 18 lęgowych.

Podział na plemiona

• bezpłetwce (Anseranatini) - 1 gatunek (bezpłetwiec),
  • drzewice (Dendrocygnini) - 8 gatunków w 1 rodzaju,
  • pokraczki (Thalassornithini) - 1 gatunek,
  • kapodzioby (Cereopsini) - 1 gatunek,
  • gęsi (Anserini) - 15 gatunków w 2 rodzajach,
  • łabędzie (Cygnini) - 7 gatunków w 2 rodzajach,
  • pstrokaczki (Stictonettini) - 1 gatunek,
  • sterniczki (Oxyurini) - 7 gatunków w 3 rodzajach,
  • krzywonos, torpedówki oraz zbrojówka (Merganettin) - 6 gatunków w 3 rodzajach,
  • dziwonos i gęsiec (Plectropterini) - 3 gatunków w 2 rodzajach,
  • kazarki i pokrewne (Tadornini) - 15 gatunków w 5 rodzajach,
  • łopatonos i nowogwinejka (Malacorhynchini) - 2 gatunków w 2 rodzajach,
  • kaczki pływające (Anatini) - 57 gatunków w 11 rodzajach,
  • grążyce (Aythyini) - 17 gatunków w 4 rodzajach,
  • kaczki morskie i tracze (Mergini) - 20 gatunków w 10 rodzajach,

Cechą charakterystyczną jest płaski, zaokrąglony, krótki dziób, zaopatrzony na brzegach w rzędy blaszek. Szyja jest średnio lub bardzo długa, skrzydła wąskie i zaokrąglone, krótki ogon i nogi, których palce spięte są błoną pławną. Zwykle samiec jest od samicy większy i ciekawiej ubarwiony. Ubarwienie jest bardzo zróżnicowane. Jednolicie ubarwione ptaki w tej rodzinie są rzadkością. Ubarwienie samców jest często kolorowe, samic - ochronne, ale nie jest to regułą.

Rodzaje

Wykaz wszystkich opublikowanych rodzajów z tej rodziny.

Branta
 Anatidae

Branta to rodzaj ptaka z rodziny kaczkowatych z podrodziny gęsi, do którego zaliczamy 6 gatunków bernikli, z czego w Polsce około 4 gatunki.

Bernikla białolica
Bernikla rdzawoszyja
Bernikla kanadyjska
Gęś hawajska
Bernikla obrożna
Bernikla północna
Anser
 Anatidae

Anser to rodzaj ptaka z rodziny kaczkowatych z podrodziny gęsi, do którego zaliczamy 10 gatunków ptaków, z czego w Polsce można spotkać 7 gatunków.

Śnieżyca cesarska
Gęś garbonosa
Gęgawa
Gęś białoczelna
Gęś zbożowa
Gęś tybetańska, gęś indyjska
Cygnus
 Anatidae

Cygnus to rodzaj ptaków rodziny kaczkowatych, do którego zaliczamy 6 gatunków, z czego w Polsce można spotkać 3 gatunki.

Łabędź niemy
Łabędź czarny
Łabędź czarnoszyi
Łabędź krzykliwy
Łabędź czarnodzioby
Łabędź trąbiący
Tadorna
 Anatidae

Tadorna to rodzaj ptaków blaszkodziobych z rodziny kaczkowatych podrodziny kaczek, do którego zaliczamy 6 gatunków, z czego w Polsce dwa.

Kazarka rajska
Kazarka szarogłowa
Kazarka obrożna
Ohar
Kazarka, kazarka rdzawa
Kazarka czubata
Spatula
 Anatidae

Spatula to rodzaj ptaków blaszkodziobych z rodziny kaczkowatych podrodziny kaczek, do którego zaliczamy 10 gatunków, z czego w Polsce zaledwie 3.

Cyranka
Płaskonos
Srebrzanka modrodzioba
Cyranka modroskrzydła
Płaskonos jasnogłowy
Płaskonos przylądkowy
Anas
 Anatidae

Anas to rodzaj ptaków blaszkodziobych z rodziny kaczkowatych podrodziny kaczek, do którego zaliczamy 28 gatunków.

Krzyżówka
Cyraneczka
Kaczka domowa
Rożeniec
Rożeniec białolicy
Cyraneczka żółtodzioba

Wykaz pozostałych gatunków.

AmazonetkaAmazonetka

Amazonetta brasiliensis

Amazonetka (Amazonetta brasiliensis) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Upierzenie szaro-brązowe. Szyja i głowa po bokach mają rozjaśnienia. Pierś pokryta jest ciemnymi plamkami. Lotki ciemne z zielono-niebieskim połyskiem.

BezpłetwiecBezpłetwiec

Anseranas semipalmata

Bezpłetwiec, gęś skąpopłetwa (Anseranas semipalmata) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Cechą charakterystyczną tego gatunku są długie nogi i palce, między którymi występuje szczątkowa błona pławna.

BielaczekBielaczek PL Przelotny / przylatujący  !

Mergellus albellus

Bielaczek (Mergellus albellus) to gatunek nielicznego ptaka z rodziny kaczkowatych, zaliczany do traczy. Ma dość krótki dziób. Samiec jest nieco większy od samicy. Samiec w szacie godowej jest biały, z czarnymi elementami.

BirginiakBirginiak PL Zalatujący  !

Polysticta stelleri

Birginiak (Polysticta stelleri) to gatunek arktycznego ptaka z rodziny kaczkowatych zaliczany do edredonów. Samiec ma charakterystyczne upierzenie w szacie godowej. Głowa biała za wyjątkiem ciemnej plamy w okolicach oczu, czoła i na potylicy.

Cyraneczka bajkalska, kłochtunCyraneczka bajkalska, kłochtun

Sibirionetta formosa

Cyraneczka bajkalska, nazywana także cyraneczką syberyjską lub kłochtunem, to ptak z grupy kaczek właściwych pochodzący z Syberii. Gniazdo budowane jest w zagłębieniu, wyścielone sucha trawą i puchem w pobliżu wody. Zjada ziarna, nasiona i bezkręgowce.

Czernica
Czernica PL Lęgowy Nieliczny

Aythya fuligula

To jedyna kaczka, która ma czub zwisający z tyłu głowy. W Polsce średnio lub mało liczna. Łatwo ją z daleka rozpoznać w okresie godowym. Gniazduje na ziemi pod osłoną roślin, nierzadko w koloniach mew lub rybitw.

CzerniczkaCzerniczka PL Zalatujący

Aythya collaris

Czerniczka (Aythya collaris) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych, podobny do czernicy. Samca tego gatunku charakteryzuje mocno wysklepiona tylna cześć ciemienia. Głowa czarna, połyskująca metalicznym fioletem.

Czuprynka

Mareca falcata

Czuprynka (Anas falcata) to gatunek pięknie ubarwionej kaczki. Samiec ma szaro-biały wierzch, pierś z gęstym prążkowaniem. Barkówki dłuższe, czarno-białe. Wierzch głowy i obszar pod okiem brązowy, reszta zielony, z metalicznym połyskiem.

Drzewica dwubarwnaDrzewica dwubarwna

Dendrocygna bicolor

Drzewica dwubarwna to ptak z grupy drzewic o brązowo-pstrym ubarwieniu ciała. Gnieździ się na ziemi lub w dziupli drzew. Jest roślinożerna, preferuje nasiona traw.

DziwonosDziwonos

Sarkidiornis melanotos

Dziwonos to duży ptak z charakterystycznym guzem tłuszczowym u samca. Guz ten przed sezonem godowym znacznie się powiększa. Samiec jest większy od samicy. Upierzenie czarno-białe.

EdredonEdredon PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Nieliczny

Somateria mollissima

To jedna z naszych największych i najrzadziej spotykana morska kaczka. Ma dużą głowę, krótką szyję, charakterystyczne płaskie czoło, którego przedłużeniem jest dziób. Prowadzi stadny tryb życia.

Edredon okazały, turkanEdredon okazały, turkan PL Zalatujący

Somateria spectabilis

Edredon okazały, turkan (Somateria spectabilis) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. To jedna z najpiękniej ubarwionych kaczek. Bardzo rzadko obserwowany zimą w Polsce nad Bałtykiem. Występuje w tundrze na morskich wybrzeżach.

GągołGągoł PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Bucephala clangula

Gągoł to jedna z niewielu gatunków kaczek, które gniazdują w dziuplach drzew. Kaczkę tę można spotkać u nas na północy kraju nad śródleśnymi jeziorami. Głowa samca w szacie godowej jest czarna z zielonym, metalicznym połyskiem.

Gęsiówka egipskaGęsiówka egipska PL - wtórnie Lęgowy sporadycznie Zalatujący Skrajnie nieliczny

Alopochen aegyptiacus

Gęsiówka egipska to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. To duża kaczka, która przypomina nieco gęś. Ma piękne ubarwienie. Upierzenie jest płowe, szarawe. Grzbiet jest rdzawy, wokół oczu znajdują się charakterystyczne, brązowe plamy wokół oczu.

GłowienkaGłowienka PL Lęgowy Nieliczny

Aythya ferina

Głowienka (Aythya ferina) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych, zaliczany do grążyc. W szacie godowej ma głowę i szyję w górnej części kasztanowate. Charakterystyczny dla gatunku jest czarny dziób z szerokim szarym pasem u samca, węższym u samicy.

Głowienka preriowaGłowienka preriowa

Aythya americana

Głowienka preriowa (Aythya americana) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Samiec ma czerwonawo-kasztanowo-brązową głowę, szary, prążkowany wierzch i czarną pierś. Spód jasny. Dziób szary z czarnym zakończeniem.

GrzywienkaGrzywienka

Chenonetta jubata

Grzywienka (Chenonetta jubata) to ptak z rodziny kaczkowatych, spotykany w hodowlach. Głowa i szyja jest ciemnobrązowa. Na szarych bokach widoczne misterne prążki. Pierś marmurkowa, charakterystyczna.

HełmiatkaHełmiatka PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Bardzo nieliczny

Netta rufina

o jedna z najrzadszych kaczek środkowej części Europy. Czasem kaczka ta podrzuca jak kukułka swoje jaja do gniazd innego gatunku kaczek. To ptak wędrowny. Pokarm zbiera z powierzchni wody lub pod wodą.

Kamieniuszka
Kamieniuszka PL Zalatujący wyjątkowo

Histrionicus histrionicus

Kamieniuszka (Histrionicus histrionicus) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Samiec ma stalowo-szare upierzenie z niebieskawym odcieniem, pełne jaskrawo białych elementów w ciemniejszych obwódkach. Na głowie rdzawa smuga.

KapodzióbKapodziób

Cereopsis novaehollandiae

Kapodziób to duży ptak z rodziny kaczek, z grupy kazarek, zamieszkujący wysepki południowej Australii. Charakterystyczna dla tego gatunku jest duża woskówka w kolorze jasnozielonym. Stopy i dziób są czarne, skoki czerwone.

Kapturnik

Lophodytes cucullatus

Kapturnik (Lophodytes cucullatus) to ptak z rodziny kaczkowatych. Samiec i samica mocno różnią się od siebie. Samiec ma na głowie okazały i charakterystyczny kaptur, biały z czarną obwódką.

KarolinkaKarolinka

Aix sponsa

Karolinka to kaczka z grupy piżmówek, pochodząca z Ameryki Północnej. Samiec jest bardzo kolorowy. Wierzch głowy i czub ma metalicznie zielony z dwiema białymi pręgami, dolną część głowy ma niebiesko-purpurową, policzki oraz podgardle są białe.

KrakwaKrakwa PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Mareca strepera

To jedna z najmniej barwnych naszych kaczek. Jest nieco mniejsza od krzyżówki. Jest to ptak wędrowny. W okresie poza lęgami gromadzi się w grupy, nierzadko z innymi gatunkami kaczek.

LodówkaLodówka PL Przelotny / przylatujący

Clangula hyemalis

Lodówka (Clangula hyemalis) to ptak z rodziny kaczkowatych, zaliczany do traczy. Samiec jest większy od samicy. Ma piękny, długi ogon. W szacie godowej samiec ma ciemnobrązową szyję, głowę i pierś, wierzch ciała jest czarny.

Mandarynka
Mandarynka PL - wtórnie Lęgowy sporadycznie Zalatujący Skrajnie nieliczny

Aix galericulata

Mandarynka to przepiękna kaczka pochodząca z Azji, która hodowana jest także w Europie. Osobniki, które uciekły kiedyś z hodowli utworzyły stałe populacje zamieszkujące miejskie parki, także w Polsce.

Markaczka
Markaczka PL Przelotny / przylatujący

Melanitta nigra

Markaczka (Melanitta nigra) to ptak z rodziny kaczkowatych, zaliczany do traczy. Samiec jest większy od samicy. Ma czarne upierzenie, samica ciemnobrązowe z jaśniejszymi bokami głowy i brzuchem.

NurogęśNurogęś PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Mergus merganser

To jedna z naszych największych kaczek. Ma charakterystyczny, wąski, haczykowaty dziób. Gniazduje w dziuplach. Ma wydłużoną sylwetkę ciała. Głowa samca w szacie godowej jest ciemnozielona. Grzbiet jest czarny, ogon ciemny.

Ogorzałka
Ogorzałka PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Skrajnie nieliczny

Aythya marila

Ogorzałka (Aythya marila) to ptak z rodziny kaczkowatych, podobny nieco do czernicy. Ogorzałka nie ma czubka na głowie. W szacie godowej samiec ma ciemnozieloną głowę, metalicznie połyskującą.

Ogorzałka małaOgorzałka mała PL Zalatujący wyjątkowo

Aythya affinis

Ogorzałka mała (Aythya affinis) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych, bardzo podobny do ogorzałki. Od ogorzałki różnią go mniejsze rozmiary ciała, a także kształt głowy, który w zarysie jest kanciasty.

Podgorzałka
Podgorzałka PL Lęgowy Skrajnie nieliczny  !

Aythya nyroca

Podgorzałka (Aythya nyroca) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych należący do grążyc. Głowa, szyja i pierś samca jest kasztanowatordzawa, boki brązowoszare, wierzch jest czarnobrązowy.

Podgorzałka australijskaPodgorzałka australijska

Aythya australis

Podgorzałka australijska (Aythya australis) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Ubarwienie brązowe z jasnym spodem. Głowa ciemniejsza. Dziób ciemny z niebieskawym zakończeniem.

RóżankaRóżanka

Rhodonessa caryophyllacea

Różanka (Rhodonessa caryophyllacea) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych, krytycznie zagrożony wymarciem. Kaczka ta ma długi dziób i szyję. Samiec ma różową głowę, dziób i szyję. Znana z pojedynczych obserwacji.

Sterniczka jamajskaSterniczka jamajska PL - wtórnie Zalatujący

Oxyura jamaicensis

Sterniczka jamajska (Oxyura jamaicensis) to gatunek kaczki. Ma ogon, który często jest zadarty w górę. Ma małe rozmiary i krępą budowę ciała. Dziób niebieski. Samiec ma kasztanowe upierzenie, czarny wierzch głowy i białe policzki.

Sterniczka zwyczajna, sterniczkaSterniczka zwyczajna, sterniczka PL Zalatujący  !

Oxyura leucocephala

Sterniczka zwyczajna, sterniczka (Oxyura leucocephala) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Ma krepą sylwetkę. Dziób niebieski, gruby u nasady. Ogon długi, charakterystycznie zadarty do góry.

SzlacharSzlachar PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Skrajnie nieliczny

Mergus serrator

Szlachar (Mergus serrator) to ptak z rodziny kaczkowatych, zaliczany do traczy. Ciało szlachara jest dość smukłe, a dziób długi i wąski. Samiec jest większy od samicy i jaskrawiej ubarwiony. Samiec i samica mają na głowie rozdwojony czub.

ŚwistunŚwistun PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący

Mareca penelope

Świstun to wędrowny ptak z grupy kaczek właściwych. Samiec pięknie ubarwiony. Dziób krótki, czoło wysokie. W szacie godowej samiec ma głowę i szyję kasztanowatą, a na czole jaśniejsza plama. Pierś czerwonawa, spód biały. Samica skromniej ubarwiona.

Świstun chilijskiŚwistun chilijski

Mareca sibilatrix

Świstun chilijski jest ptakiem z grupy kaczek właściwych występującym w Ameryce Południowej. Dziób i nogi są szarawe. Charakterystyczne jest ubarwienie głowy, w połowie białawe, w połowie czarne.

Uhla
Uhla PL Przelotny / przylatujący

Melanitta fusca

Uhla (Melanitta fusca) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Samiec ma czarne upierzenie, z białą plamą otaczającą oko, białe lusterko, pomarańczowożółty dziób. Uhla zimuje u nas od października do kwietnia.

• gęsiówka maurytyjska (Alopochen mauritianus)
  • kaczka białogardła (Anas specularis)
  • podgorzałka zielonogłowa (Aythya baeri)
  • podgorzałka madagaskarska (Aythya innotata)
  • ogorzałka nowozelandzka (Aythya novaeseelandiae)
  • głowienka długodzioba (Aythya valisineria)
  • bisiorka (Biziura lobata)
  • gągołek (Bucephala albeola)
  • sierpiec (Bucephala islandica)
  • piżmówka amerykańska (Cairina moschata)
  • piżmówka malajska (Cairina scutulata)
  • cudokaczka (Callonetta leucophrys)
  • kaczka labradorska (Camptorhynchus labradorius)
  • magelanka skalna (Chloephaga hybrida)
  • magelanka andyjska (Chloephaga melanoptera)
  • magelanka zmienna (Chloephaga picta)
  • magelanka siwogłowa (Chloephaga poliocephala)
  • magelanka rudogłowa (Chloephaga rubidiceps)
  • koskoroba (Coscoroba coscoroba)
  • etiopka (Cyanochen cyanopterus)
  • drzewica karaibska (Dendrocygna arborea)
  • drzewica wędrowna (Dendrocygna arcuata)
  • drzewica czarnobrzucha (Dendrocygna autumnalis)
  • drzewica australijska (Dendrocygna eytoni)
  • drzewica plamista (Dendrocygna guttata)
  • drzewica indyjska (Dendrocygna javanica)
  • drzewica białolica (Dendrocygna viduata)
  • pasożytka (Heteronetta atricapilla)
  • krzywonos (Hymenolaimus malacorhynchos)
  • czubokaczka (Lophonetta specularioides)
  • łopatonos (Malacorhynchus membranaceus)
  • świstun amerykański (Mareca americana)
  • marmurka (Marmaronetta angustirostris)
  • uhla pstrodzioba (Melanitta perspicillata)
  • zbrojówka (Merganetta armata)
  • tracz auklandzki (Mergus australis)
  • tracz brazylijski (Mergus octosetaceus)
  • tracz chiński (Mergus squamatus)
  • gęsiówka grzywiasta (Neochen jubata)
  • chełmiatka czerwonooka (Netta erythrophthalma)
  • hełmiatka różowodzioba (Netta peposaca)
  • kaczuszka afrykańska (Nettapus auritus)
  • kaczuszka azjatycka (Nettapus coromandelianus)
  • kaczuszka australijska (Nettapus pulchellus)
  • sterniczka australijska (Oxyura australis)
  • sterniczka maskowa (Oxyura dominica)
  • sterniczka peruwiańska (Oxyura ferruginea)
  • sterniczka afrykańska (Oxyura maccoa)
  • sterniczka argentyńska (Oxyura vittata)
  • gęsiec (Plectropterus gambensis)
  • gwinejka (Pteronetta hartlaubii)
  • kazarka nadobna (Radjah radjah)
  • nowogwinejka (Salvadorina waigiuensis)
  • edredon okularowy (Somateria fischeri)
  • pstrokaczka (Stictonetta naevosa)
  • torpedówka falklandzka (Tachyeres brachypterus)
  • torpedówka białogłowa (Tachyeres leucocephalus)
  • torpedówka lotna (Tachyeres patachonicus)
  • torpedówka magellańska (Tachyeres pteneres)
  • pokraczka (Thalassornis leuconotus)

Żyją na całym świecie poza Antarktydą. Preferują wodne środowiska (zbiorniki z wodą słodką).

Dobrze nurkują. Odbywają dalekie wędrówki, lecąc w kluczu w kształcie litery V.

Większość kaczkowatych gniazduje na ziemi lub w koronie drzew albo na półkach skalnych. Jedna trzecia gatunków gniazduje w dziuplach i norach. Samica składa od 4 do 14 jaj, zwykle jednolicie ubarwionych. Okres wysiadywania trwa 21-44 dni. Pisklęta są zagniazdownikami. Zdolność do lotu uzyskują w 28-110 dniu od wyklucia.

Podstawę ich pokarmu stanowią wodne rośliny, ale zjadają też pokarm zwierzęcy: ryby, skorupiaki, mięczaki, owady.

Krytycznie zagrożone są między innymi kazarka czubata, podgorzałka madagaskarska, tracz brazylijski (łącznie 5 gatunków). Siedem gatunków jest zagrożonych, 14 narażonych. Tracza auklandzkiego uznano za wymarłego, gdyż ostatnio zaobserwowano go w 1902 roku.

Kaczkowate są hodowane dla mięsa, piór i jaj, a także w celach ozdobnych na całym świecie. Z tego rzędu wywodzi się takie ptactwo domowe jak: kaczka piżmowa, gęś domowa, kaczka domowa, gęś garbonosa.

Czernica: Okres występowania w Polsce czernicy.
          Czernica: Samica czernicy składa jaja, a samce zaczynają się pierzyć.
Edredon: Okres występowania w naszym kraju edredona. Najczęściej jest jednak spotykany zimą.
         Edredon: Okres lęgowy edredona.
Gągoł: Okres występowania w naszym kraju gągoła. Zimę ptak ten spędza na niezamarzających rzekach i jeziorach.
          Gągoł: Samica gągoła w dziupli drzewa, czasem na dużej wysokości, składa jaja.
        Głowienka: Okres lęgowy głowienki.
          Głowienka: Do Polski przylatuje część populacji głowienki.
        Głowienka: Część populacji głowienki odlatuje na zimowiska.
Hełmiatka: Okres występowania w Polsce hełmiatki.
   Krakwa: W Polsce przebywają krakwy.
           Krakwa: Samica krakwy składa jaja.
      Lodówka: Okres zimowania w Polsce lodówki.
     Markaczka: Zimuje u nas markaczka.
          Markaczka: Okres rozrodu markaczki.
Nurogęś: Okres występowania w naszym kraju nurogęsi.
         Nurogęś: Nurogęś przystępuje do lęgów.
    Ogorzałka: Ogorzałka występuje w Polsce.
          Podgorzałka: Okres rozrodczy podgorzałki.
         Podgorzałka: Podgorzałka przylatuje do Polski.
        Podgorzałka: Podgorzałka odlatuje na zimowiska.
         Szlachar: Do Polski przylatuje szlachar.
          Szlachar: Okres rozrodu szlachara.
         Szlachar: Szlachar odlatuje na zimowiska.
    Świstun: Trwają przeloty świstuna w Polsce. To okres zimowania tego ptaka, także w Europie.
         Świstun: Trwa okres lęgowy świstuna.
     Uhla: Okres zimowania w Polsce uhli.