Kaczkowate

Kaczkowate (Anatidae) to rodzina ptaków z rzędu blaszkodziobych. Rodzina ta liczy dziś 50 rodzajów, 15 plemion i 162 gatunki. W Polsce mamy 37 gatunków, z czego 18 lęgowych.

Podział na plemiona

• bezpłetwce (Anseranatini) - 1 gatunek (bezpłetwiec),
  • drzewice (Dendrocygnini) - 8 gatunków w 1 rodzaju,
  • pokraczki (Thalassornithini) - 1 gatunek,
  • kapodzioby (Cereopsini) - 1 gatunek,
  • gęsi (Anserini) - 15 gatunków w 2 rodzajach,
  • łabędzie (Cygnini) - 7 gatunków w 2 rodzajach,
  • pstrokaczki (Stictonettini) - 1 gatunek,
  • sterniczki (Oxyurini) - 7 gatunków w 3 rodzajach,
  • krzywonos, torpedówki oraz zbrojówka (Merganettin) - 6 gatunków w 3 rodzajach,
  • dziwonos i gęsiec (Plectropterini) - 3 gatunków w 2 rodzajach,
  • kazarki i pokrewne (Tadornini) - 15 gatunków w 5 rodzajach,
  • łopatonos i nowogwinejka (Malacorhynchini) - 2 gatunków w 2 rodzajach,
  • kaczki pływające (Anatini) - 57 gatunków w 11 rodzajach,
  • grążyce (Aythyini) - 17 gatunków w 4 rodzajach,
  • kaczki morskie i tracze (Mergini) - 20 gatunków w 10 rodzajach,

Cechą charakterystyczną jest płaski, zaokrąglony, krótki dziób, zaopatrzony na brzegach w rzędy blaszek. Szyja jest średnio lub bardzo długa, skrzydła wąskie i zaokrąglone, krótki ogon i nogi, których palce spięte są błoną pławną. Zwykle samiec jest od samicy większy i ciekawiej ubarwiony. Ubarwienie jest bardzo zróżnicowane. Jednolicie ubarwione ptaki w tej rodzinie są rzadkością. Ubarwienie samców jest często kolorowe, samic - ochronne, ale nie jest to regułą.

Bernikla białolicaBernikla białolica PL Zalatujący Nieliczny  !

Branta leucopsis

Bernikla białolica to gatunek ptaka należący do gęśców, o czarno-białym upierzeniu, bardzo rzadko obserwowana w Polsce. Zimuje na łąkach niedaleko morza. Bernikla białolica jest ptakiem wędrownym. Lubi przebywać w większych grupach.

Bernikla kanadyjskaBernikla kanadyjska PL - wtórnie Lęgowy sporadycznie Zalatujący Skrajnie nieliczny

Branta canadensis

Bernikla kanadyjska to ptak z grupy gęśców, hodowany w europejskich parkach i ogrodach zoologicznych. Żeruje na lądzie. Jest ptakiem wędrownym. Zjada głównie pokarm roślinny, także bezkręgowce.

Bernikla obrożnaBernikla obrożna PL Zalatujący

Branta bernicla

Bernikla obrożna (Branta bernicla) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych, zaliczany do gęsi. Upierzenie na głowie, szyi, lotkach i sterówkach jest czarne, wierzch jest brązowoszary, boki i spód od białego do czarnego.

Bernikla rdzawoszyjaBernikla rdzawoszyja PL Zalatujący Skrajnie nieliczny  !

Branta ruficollis

Bernikla rdzawoszyjna to ptak z grupy gęśców o pięknym upierzeniu wyjątkowo rzadko zalatujący do naszego kraju. Jest ptakiem syberyjskiej tundry i lasotundry. Pokarm pobiera na lądzie i w płyciznach. Jest ptakiem wędrownym.

BielaczekBielaczek PL Przelotny / przylatujący  !

Mergellus albellus

Bielaczek (Mergellus albellus) to gatunek nielicznego ptaka z rodziny kaczkowatych, zaliczany do traczy. Ma dość krótki dziób. Samiec jest nieco większy od samicy. Samiec w szacie godowej jest biały, z czarnymi elementami.

BirginiakBirginiak PL Zalatujący  !

Polysticta stelleri

Birginiak (Polysticta stelleri) to gatunek arktycznego ptaka z rodziny kaczkowatych zaliczany do edredonów. Samiec ma charakterystyczne upierzenie w szacie godowej. Głowa biała za wyjątkiem ciemnej plamy w okolicach oczu, czoła i na potylicy.

CyraneczkaCyraneczka PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Anas crecca

To najmniejszy przedstawiciel blaszkodziobych w Polsce. Samiec ma kasztanowatą głowę z zielonym polem, obwiedzionym jasną kreską. Ptaki te połykają kamyki (gastrolity). Niestety śrut myśliwski mylą z ziarnem i kaczki ulegają poważnym zatruciom ołowiem.

Cyraneczka bajkalska, kłochtunCyraneczka bajkalska, kłochtun

Sibirionetta formosa

Cyraneczka bajkalska, nazywana także cyraneczką syberyjską lub kłochtunem, to ptak z grupy kaczek właściwych pochodzący z Syberii. Gniazdo budowane jest w zagłębieniu, wyścielone sucha trawą i puchem w pobliżu wody. Zjada ziarna, nasiona i bezkręgowce.

Cyraneczka karolińskaCyraneczka karolińska

Anas carolinensis

Cyraneczka karolińska (Anas carolinensis) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Jest blisko spokrewniona z cyraneczką, w niektórych źródłach oznaczana jako podgatunek cyraneczki (Anas crecca).

CyrankaCyranka PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Anas querquedula

To drugi w kolejności najmniejszy przedstawiciel kaczek pływających w Polsce. Ma charakterystyczną białą brew nad okiem. Pokrywy skrzydłowe są jasne. Samiec ma część głowy, pierś i szyję brązowe. Charakterystyczne dla samca są też długie pióra.

Cyranka modroskrzydłaCyranka modroskrzydła PL Zalatujący wyjątkowo

Anas discors

Cyranka modroskrzydła to ptak z rodziny kaczkowatych. W szacie godowej samca głowa jest ciemnofioletowa. Bardzo charakterystyczne są niebieskie pokrywy przedramienia bez białego brzegu lusterka. Przed okiem biała plama w kształcie półksiężyca.

CzernicaCzernica PL Lęgowy Nieliczny

Aythya fuligula

To jedyna kaczka, która ma czub zwisający z tyłu głowy. W Polsce średnio lub mało liczna. Łatwo ją z daleka rozpoznać w okresie godowym. Gniazduje na ziemi pod osłoną roślin, nierzadko w koloniach mew lub rybitw.

CzerniczkaCzerniczka PL Zalatujący

Aythya collaris

Czerniczka (Aythya collaris) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych, podobny do czernicy. Samca tego gatunku charakteryzuje mocno wysklepiona tylna cześć ciemienia. Głowa czarna, połyskująca metalicznym fioletem.

Drzewica dwubarwnaDrzewica dwubarwna

Dendrocygna bicolor

Drzewica dwubarwna to ptak z grupy drzewic o brązowo-pstrym ubarwieniu ciała. Gnieździ się na ziemi lub w dziupli drzew. Jest roślinożerna, preferuje nasiona traw.

DziwonosDziwonos

Sarkidiornis melanotos

Dziwonos to duży ptak z charakterystycznym guzem tłuszczowym u samca. Guz ten przed sezonem godowym znacznie się powiększa. Samiec jest większy od samicy. Upierzenie czarno-białe.

EdredonEdredon PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Nieliczny

Somateria mollissima

To jedna z naszych największych i najrzadziej spotykana morska kaczka. Ma dużą głowę, krótką szyję, charakterystyczne płaskie czoło, którego przedłużeniem jest dziób. Prowadzi stadny tryb życia.

Edredon okazały, turkanEdredon okazały, turkan PL Zalatujący

Somateria spectabilis

Edredon okazały, turkan (Somateria spectabilis) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. To jedna z najpiękniej ubarwionych kaczek. Bardzo rzadko obserwowany zimą w Polsce nad Bałtykiem. Występuje w tundrze na morskich wybrzeżach.

GągołGągoł PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Bucephala clangula

Gągoł to jedna z niewielu gatunków kaczek, które gniazdują w dziuplach drzew. Kaczkę tę można spotkać u nas na północy kraju nad śródleśnymi jeziorami. Głowa samca w szacie godowej jest czarna z zielonym, metalicznym połyskiem.

GęgawaGęgawa PL Lęgowy Nieliczny

Anser anser

Gęgawa to przodek gęsi domowej. W Polsce nieliczna. Zasiedla Palearktykę. To najbardziej pospolita dzika gęś w Europie. Samiec jest większy od samicy. Upierzenie popielato-szare, z jasnymi poprzecznymi, falistymi kreskami.

Gęsiówka egipskaGęsiówka egipska PL - wtórnie Lęgowy sporadycznie Zalatujący Skrajnie nieliczny

Alopochen aegyptiacus

Gęsiówka egipska to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. To duża kaczka, która przypomina nieco gęś. Ma piękne ubarwienie. Upierzenie jest płowe, szarawe. Grzbiet jest rdzawy, wokół oczu znajdują się charakterystyczne, brązowe plamy wokół oczu.

Gęś białoczelnaGęś białoczelna PL Przelotny / przylatujący  !

Anser albifrons

Gęś białoczelna to ptak z grupy gęśców, dość liczna w Polsce podczas przelotów. Ma charakterystyczną białą plamę na czole. Białe czoło ani ciemne pasy na spodzie nie występują u młodych osobników.

Gęś domowaGęś domowa PL - hodowla

Anser anser f. domestica

Gęś domowa to pochodzący od gęgawy ptak hodowlany, występujący na całym świecie. Głównym celem hodowli jest mięso, tłuszcz i pierze. Występuje najczęściej białe upierzenie, pomarańczowy dziób i nogi.

Gęś garbonosaGęś garbonosa PL - hodowla

Anser cygnoides domesticus

Gęś garbonosa to ptak pochodzący ze wschodniej Azji. Gęś ta charakteryzuje się beżowo brązowym upierzeniem i ciemnym wyrostkiem nad dziobem. Gęś garbonosa jest ptakiem hodowlanym w Europie. Mięso tej gęsi jest chude, jaja są bardzo smaczne.

Gęś hawajskaGęś hawajska

Branta sandvicensis

Gęś hawajska to ptak z grupy gęśców, wsypując w stanie dzikim wyłącznie na Hawajach. Charakterystyczne są boki szyi i policzki w kolorze żółtawym z pionowym kreskowaniem. Reszta głowy i szyi czarna.

Gęś krótkodziobaGęś krótkodzioba PL Zalatujący

Anser brachyrhynchus

Gęś krótkodzioba (Anser brachyrhynchus) to ptak z rodziny kaczkowatych zaliczany do gęśców, przypominający gęś zbożową. W odróżnieniu jednak o niej ma bardzo krótki dziób, krótką szyję.

Gęś małaGęś mała PL Zalatujący  !

Anser erythropus

Gęś mała (Anser erythropus) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Ma okrągłą w zarysie głowę, mały dziób, grubą szyję. wokół oczu występują żółte obrączki. U dorosłych ptaków na czole znajduje się biała plama.

Gęś tybetańska, gęś indyjskaGęś tybetańska, gęś indyjska

Anser indicus

Gęś tybetańska, zwana też indyjską, to ptak z rodziny gęśców. Gęsi te potrafią przelecieć nad Himalajami. Ubarwienie białe z czarną szyją, charakterystycznymi dwoma czarnymi paskami na głowie, skrzydła z odcieniem brązowawym.

Gęś zbożowaGęś zbożowa PL Przelotny / przylatujący

Anser fabalis

Gęś zbożowa to ptak z grupy gęśców, liczna w Polsce podczas przelotów. Ma charakterystyczne pomarańczowe plamy po bokach dzioba. Samica i samiec oraz młode są ubarwieni tak samo. Upierzenie jest brązowo-szare z białymi prążkami na grzbiecie.

GłowienkaGłowienka PL Lęgowy Nieliczny

Aythya ferina

Głowienka (Aythya ferina) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych, zaliczany do grążyc. W szacie godowej ma głowę i szyję w górnej części kasztanowate. Charakterystyczny dla gatunku jest czarny dziób z szerokim szarym pasem u samca, węższym u samicy.

HełmiatkaHełmiatka PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Bardzo nieliczny

Netta rufina

o jedna z najrzadszych kaczek środkowej części Europy. Czasem kaczka ta podrzuca jak kukułka swoje jaja do gniazd innego gatunku kaczek. To ptak wędrowny. Pokarm zbiera z powierzchni wody lub pod wodą.

Kaczka domowaKaczka domowa PL - hodowla

Anas platyrhynchos f. domestica

Kaczka domowa to forma kaczki krzyżówki, hodujemy ją na całym świecie. Większość hodowlanych kaczek to kaczki bezrasowe o białym lub srokatym upierzeniu. Wyróżniamy rasy nieśne, ogólnoużytkowe i mięsne.

Kamieniuszka
Kamieniuszka PL Zalatujący wyjątkowo

Histrionicus histrionicus

Kamieniuszka (Histrionicus histrionicus) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Samiec ma stalowo-szare upierzenie z niebieskawym odcieniem, pełne jaskrawo białych elementów w ciemniejszych obwódkach. Na głowie rdzawa smuga.

KapodzióbKapodziób

Cereopsis novaehollandiae

Kapodziób to duży ptak z rodziny kaczek, z grupy kazarek, zamieszkujący wysepki południowej Australii. Charakterystyczna dla tego gatunku jest duża woskówka w kolorze jasnozielonym. Stopy i dziób są czarne, skoki czerwone.

KarolinkaKarolinka

Aix sponsa

Karolinka to kaczka z grupy piżmówek, pochodząca z Ameryki Północnej. Samiec jest bardzo kolorowy. Wierzch głowy i czub ma metalicznie zielony z dwiema białymi pręgami, dolną część głowy ma niebiesko-purpurową, policzki oraz podgardle są białe.

Kazarka, kazarka rdzawaKazarka, kazarka rdzawa PL Lęgowy sporadycznie Zalatujący  !

Tadorna ferruginea

Kazarka, zwana także kazarką rdzawą, to ptak z grupy kazarek o rudym upierzeniu, zamieszkujący Eurazję. W Polsce bardzo rzadko zalatuje. W szacie godowej upierzenie jest rdzawe za wyjątkiem czarnej obroży na szyi, ogona, lotek i zielonego lusterka. Samica

KrakwaKrakwa PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Anas strepera

To jedna z najmniej barwnych naszych kaczek. Jest nieco mniejsza od krzyżówki. Jest to ptak wędrowny. W okresie poza lęgami gromadzi się w grupy, nierzadko z innymi gatunkami kaczek.

KrzyżówkaKrzyżówka PL Lęgowy Średnio liczny

Anas platyrhynchos

Bardzo pospolita w całej Europie dzika kaczka, od której wywodzi się kaczka domowa. Samiec w okresie godowym bogato ubarwiony z zieloną głową, charakterystyczną białą obrożą na szyi oraz niebieskimi lusterkami na skrzydłach.

LodówkaLodówka PL Przelotny / przylatujący

Clangula hyemalis

Lodówka (Clangula hyemalis) to ptak z rodziny kaczkowatych, zaliczany do traczy. Samiec jest większy od samicy. Ma piękny, długi ogon. W szacie godowej samiec ma ciemnobrązową szyję, głowę i pierś, wierzch ciała jest czarny.

Łabędź czarnodziobyŁabędź czarnodzioby PL Przelotny / przylatujący  !

Cygnus columbianus

Łabędź czarnodzioby (Cygnus columbianus) to gatunek dużego ptaka z rodziny kaczkowatych. Najbardziej charakterystyczna cecha tego łabędzia to czarny dziób z żółtą plamą u nasady.

Łabędź czarnoszyiŁabędź czarnoszyi

Cygnus melanocoryphus

Łabędź czarnoszyi to duży ptak z grupy gęśców, o białym ubarwieniu za wyjątkiem czarnej szyi. Nie wydaje żadnych odgłosów. Gnieździ się na brzegach dużych zbiorników wodnych, pośród gęstej roślinności.

Łabędź czarnyŁabędź czarny

Cygnus atratus

Łabędź czarny to piękny i towarzyski ptak, występujący w dużych stadach, spotykany także w Polsce. Ptak ten wędruje w poszukiwaniu miejsc do lęgów i żerowisk. Upierzenie czarne, dziób czerwonawy. Ma dość smukłą sylwetkę, bardzo długą szyję.

Łabędź krzykliwyŁabędź krzykliwy PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Skrajnie nieliczny  !

Cygnus cygnus

Łabędź ten ma żółto-czarny dziób i wyprostowaną szyję. Jest u nas nieliczny. Mamy zaledwie kilkadziesiąt par w Polsce. Ptak ten unika obecności człowieka i jest bardzo płochliwy. Podczas lęgów ptak ten aktywnie broni swojego terytorium.

Łabędź niemyŁabędź niemy PL Lęgowy Nieliczny

Cygnus olor

Łabędź niemy to duży ptak z charakterystyczną wyciągniętą szyją o białym upierzeniu, z pomarańczowym dziobem z czarną naroślą u nasady, którego nierzadko możemy spotkać na zbiornikach wodnych w naszym kraju. Samiec i samica tworzą pary przez wiele lat.

Łabędź trąbiącyŁabędź trąbiący

Cygnus buccinator

Łabędź trąbiący (Cygnus buccinator) to duży ptak z rodziny kaczkowatych. Upierzenie jest białe. Charakterystyczny jest czarny dziób, mający różowe krawędzie. Nogi czarne.

MandarynkaMandarynka PL - wtórnie Lęgowy sporadycznie Zalatujący Skrajnie nieliczny

Aix galericulata

Mandarynka to przepiękna kaczka pochodząca z Azji, która hodowana jest także w Europie. Osobniki, które uciekły kiedyś z hodowli utworzyły stałe populacje zamieszkujące miejskie parki, także w Polsce.

MarkaczkaMarkaczka PL Przelotny / przylatujący

Melanitta nigra

Markaczka (Melanitta nigra) to ptak z rodziny kaczkowatych, zaliczany do traczy. Samiec jest większy od samicy. Ma czarne upierzenie, samica ciemnobrązowe z jaśniejszymi bokami głowy i brzuchem.

NurogęśNurogęś PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Mergus merganser

To jedna z naszych największych kaczek. Ma charakterystyczny, wąski, haczykowaty dziób. Gniazduje w dziuplach. Ma wydłużoną sylwetkę ciała. Głowa samca w szacie godowej jest ciemnozielona. Grzbiet jest czarny, ogon ciemny.

OgorzałkaOgorzałka PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Skrajnie nieliczny

Aythya marila

Ogorzałka (Aythya marila) to ptak z rodziny kaczkowatych, podobny nieco do czernicy. Ogorzałka nie ma czubka na głowie. W szacie godowej samiec ma ciemnozieloną głowę, metalicznie połyskującą.

Ogorzałka małaOgorzałka mała PL Zalatujący wyjątkowo

Aythya affinis

Ogorzałka mała (Aythya affinis) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych, bardzo podobny do ogorzałki. Od ogorzałki różnią go mniejsze rozmiary ciała, a także kształt głowy, który w zarysie jest kanciasty.

OharOhar PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Skrajnie nieliczny

Tadorna tadorna

Ohar jest ptakiem z grupy kazarek, którego można spotkać nad Bałtykiem. Charakterystyczną cechą ohara jest guzowata narośl u nasady czerwonego dzioba, większa u samca. Samiec jest większy od samicy. Głowa oraz część szyi są czarne.

PłaskonosPłaskonos PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Anas clypeata

Płaskonos to bardzo rzadki u nas gatunek. Dziób ma charakterystyczny, płaski i łyżkowaty kształt. Samiec jest pięknie ubarwiony. Głowa samca jest ciemnozielona, opalizująca, szyja od połowy, pierś i barkówki są białe. Boki i brzuch są brązowe.

PodgorzałkaPodgorzałka PL Lęgowy Skrajnie nieliczny  !

Aythya nyroca

Podgorzałka (Aythya nyroca) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych należący do grążyc. Głowa, szyja i pierś samca jest kasztanowatordzawa, boki brązowoszare, wierzch jest czarnobrązowy.

RożeniecRożeniec PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Skrajnie nieliczny

Anas acuta

Rożeniec to jedna z najpiękniejszych kaczek występujących w naszym kraju. Ma dość smukłą budowę. Ma smukłą budowę ciała, cienką szyję, dość długi ogon. Samiec w szacie godowej ma brązową głowę, po bokach głowy występuje biały pasek.

RóżankaRóżanka

Rhodonessa caryophyllacea

Różanka (Rhodonessa caryophyllacea) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych, krytycznie zagrożony wymarciem. Kaczka ta ma długi dziób i szyję. Samiec ma różową głowę, dziób i szyję. Znana z pojedynczych obserwacji.

Sterniczka jamajskaSterniczka jamajska PL - wtórnie Zalatujący

Oxyura jamaicensis

Sterniczka jamajska (Oxyura jamaicensis) to gatunek kaczki. Ma ogon, który często jest zadarty w górę. Ma małe rozmiary i krępą budowę ciała. Dziób niebieski. Samiec ma kasztanowe upierzenie, czarny wierzch głowy i białe policzki.

Sterniczka zwyczajna, sterniczkaSterniczka zwyczajna, sterniczka PL Zalatujący  !

Oxyura leucocephala

Sterniczka zwyczajna, sterniczka (Oxyura leucocephala) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Ma krepą sylwetkę. Dziób niebieski, gruby u nasady. Ogon długi, charakterystycznie zadarty do góry.

SzlacharSzlachar PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Skrajnie nieliczny

Mergus serrator

Szlachar (Mergus serrator) to ptak z rodziny kaczkowatych, zaliczany do traczy. Ciało szlachara jest dość smukłe, a dziób długi i wąski. Samiec jest większy od samicy i jaskrawiej ubarwiony. Samiec i samica mają na głowie rozdwojony czub.

Śnieżyca dużaŚnieżyca duża

Anser caerulescens

Śnieżyca duża to gęś z Ameryki Północnej, której migracje zwiastują zmiany pór roku. To ptak z rodziny kaczkowatych, podobny do gęsi domowej, o białym upierzeniu z czarnym ogonem.

Śnieżyca małaŚnieżyca mała PL Zalatujący wyjątkowo

Anser rossii

Śnieżyca mała (Anser rossii) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych, podobny do śnieżycy dużej. Ma mniejsze rozmiary ciała i krótszą szyję. Upierzenie białe z wyjątkiem czarnych lotek.

ŚwistunŚwistun PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący

Anas penelope

Świstun to wędrowny ptak z grupy kaczek właściwych. Samiec pięknie ubarwiony. Dziób krótki, czoło wysokie. W szacie godowej samiec ma głowę i szyję kasztanowatą, a na czole jaśniejsza plama. Pierś czerwonawa, spód biały. Samica skromniej ubarwiona.

Świstun chilijskiŚwistun chilijski

Mareca sibilatrix

Świstun chilijski jest ptakiem z grupy kaczek właściwych występującym w Ameryce Południowej. Dziób i nogi są szarawe. Charakterystyczne jest ubarwienie głowy, w połowie białawe, w połowie czarne.

UhlaUhla PL Przelotny / przylatujący

Melanitta fusca

Uhla (Melanitta fusca) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Samiec ma czarne upierzenie, z białą plamą otaczającą oko, białe lusterko, pomarańczowożółty dziób. Uhla zimuje u nas od października do kwietnia.

• Gęsiówka maurytyjska (Alopochen mauritianus)
  • Amazonetka (Amazonetta brasiliensis)
  • Świstun amerykański (Anas americana)
  • Cyraneczka auklandzka (Anas aucklandica)
  • Rożeniec białolicy (Anas bahamensis)
  • Cyraneczka madagaskarska (Anas bernieri)
  • Cyraneczka płowa (Anas capensis)
  • Cyraneczka kasztanowata (Anas castanea)
  • Cyraneczka rdzawa (Anas chlorotis)
  • Cynamonka (Anas cyanoptera)
  • Rożeniec krótkosterny (Anas eatoni)
  • Srebrzanka czerwonodzioba (Anas erythrorhyncha)
  • Czuprynka (Anas falcata)
  • Cyraneczka żółtodzioba (Anas flavirostris)
  • Rożeniec żółtodzioby (Anas georgica)
  • Cyraneczka szara (Anas gibberifrons)
  • Srebrzanka hotentocka (Anas hottentota)
  • Krzyżówka białooka (Anas laysanensis)
  • Kaczka filipińska (Anas luzonica)
  • Kaczka madagaskarska (Anas melleri)
  • Płaskonos jasnogłowy (Anas platalea)
  • Kaczka pstrodzioba (Anas poecilorhyncha)
  • Płaskonos czarnolicy (Anas rhynchotis)
  • Brązówka (Anas rubripes)
  • Płaskonos przylądkowy (Anas smithii)
  • Moręgówka (Anas sparsa)
  • Kaczka czubata (Anas specularioides)
  • Kaczka białogardła (Anas specularis)
  • Kaczka pacyficzna (Anas superciliosa)
  • Kaczka maskareńska (Anas theodori)
  • Kaczka żółtodzioba (Anas undulata)
  • Srebrzanka modrodzioba (Anas versicolor)
  • Nowogwinejka (Anas waigiuensis)
  • Śnieżyca cesarska (Anser canagicus)
  • Gęś łabędzionosa (Anser cygnoides)
  • Bezpłetwiec (Anseranas semipalmata)
  • Głowienka preriowa (Aythya americana)
  • Podgorzałka australijska (Aythya australis)
  • Podgorzałka zielonogłowa (Aythya baeri)
  • Podgorzałka madagaskarska (Aythya innotata)
  • Ogorzałka nowozelandzka (Aythya novaeseelandiae)
  • Głowienka długodzioba (Aythya valisineria)
  • Bisiorka (Biziura lobata)
  • Gągołek (Bucephala albeola)
  • Sierpiec (Bucephala islandica)
  • Piżmówka amerykańska (Cairina moschata)
  • Piżmówka malajska (Cairina scutulata)
  • Cudokaczka (Callonetta leucophrys)
  • Kaczka labradorska (Camptorhynchus labradorius)
  • Grzywienka (Chenonetta jubata)
  • Magelanka skalna (Chloephaga hybrida)
  • Magelanka andyjska (Chloephaga melanoptera)
  • Magelanka zmienna (Chloephaga picta)
  • Magelanka siwogłowa (Chloephaga poliocephala)
  • Magelanka rudogłowa (Chloephaga rubidiceps)
  • Koskoroba (Coscoroba coscoroba)
  • Etiopka (Cyanochen cyanopterus)
  • Łabędź południowy (Cygnus sumnerensis)
  • Drzewica karaibska (Dendrocygna arborea)
  • Drzewica wędrowna (Dendrocygna arcuata)
  • Drzewica czarnobrzucha (Dendrocygna autumnalis)
  • Drzewica australijska (Dendrocygna eytoni)
  • Drzewica plamista (Dendrocygna guttata)
  • Drzewica indyjska (Dendrocygna javanica)
  • Drzewica białolica (Dendrocygna viduata)
  • Pasożytka (Heteronetta atricapilla)
  • Krzywonos (Hymenolaimus malacorhynchos)
  • Kapturnik (Lophodytes cucullatus)
  • Łopatonos (Malacorhynchus membranaceus)
  • Marmurka (Marmaronetta angustirostris)
  • Uhla pstrodzioba (Melanitta perspicillata)
  • Zbrojówka (Merganetta armata)
  • Tracz auklandzki (Mergus australis)
  • Tracz brazylijski (Mergus octosetaceus)
  • Tracz chiński (Mergus squamatus)
  • Gęsiówka grzywiasta (Neochen jubata)
  • Chełmiatka czerwonooka (Netta erythrophthalma)
  • Hełmiatka różowodzioba (Netta peposaca)
  • Kaczuszka afrykańska (Nettapus auritus)
  • Kaczuszka azjatycka (Nettapus coromandelianus)
  • Kaczuszka australijska (Nettapus pulchellus)
  • Sterniczka australijska (Oxyura australis)
  • Sterniczka maskowa (Oxyura dominica)
  • Sterniczka peruwiańska (Oxyura ferruginea)
  • Sterniczka afrykańska (Oxyura maccoa)
  • Sterniczka argentyńska (Oxyura vittata)
  • Gęsiec (Plectropterus gambensis)
  • Gwinejka (Pteronetta hartlaubii)
  • Edredon okularowy (Somateria fischeri)
  • Pstrokaczka (Stictonetta naevosa)
  • Torpedówka falklandzka (Tachyeres brachypterus)
  • Torpedówka białogłowa (Tachyeres leucocephalus)
  • Torpedówka lotna (Tachyeres patachonicus)
  • Torpedówka magellańska (Tachyeres pteneres)
  • Kazarka szarogłowa (Tadorna cana)
  • Kazarka czubata (Tadorna cristata)
  • Kazarka nadobna (Tadorna radjah)
  • Kazarka obrożna (Tadorna tadornoides)
  • Kazarka rajska (Tadorna variegata)
  • Pokraczka (Thalassornis leuconotus)

Żyją na całym świecie poza Antarktydą. Preferują wodne środowiska (zbiorniki z wodą słodką).

Dobrze nurkują. Odbywają dalekie wędrówki, lecąc w kluczu w kształcie litery V.

Większość kaczkowatych gniazduje na ziemi lub w koronie drzew albo na półkach skalnych. Jedna trzecia gatunków gniazduje w dziuplach i norach. Samica składa od 4 do 14 jaj, zwykle jednolicie ubarwionych. Okres wysiadywania trwa 21-44 dni. Pisklęta są zagniazdownikami. Zdolność do lotu uzyskują w 28-110 dniu od wyklucia.

Podstawę ich pokarmu stanowią wodne rośliny, ale zjadają też pokarm zwierzęcy: ryby, skorupiaki, mięczaki, owady.

Krytycznie zagrożone są między innymi kazarka czubata, podgorzałka madagaskarska, tracz brazylijski (łącznie 5 gatunków). Siedem gatunków jest zagrożonych, 14 narażonych. Tracza auklandzkiego uznano za wymarłego, gdyż ostatnio zaobserwowano go w 1902 roku.

Kaczkowate są hodowane dla mięsa, piór i jaj, a także w celach ozdobnych na całym świecie. Z tego rzędu wywodzi się takie ptactwo domowe jak: kaczka piżmowa, gęś domowa, kaczka domowa, gęś garbonosa.

Bernikla obrożna

Przeloty bernikli obrożnej.

Cyraneczka

Okres występowania w Polsce cyraneczki.

Samica cyraneczki składa jaja.

Cyranka

Okres występowania w Polsce cyranki.

Czernica

Okres występowania w Polsce czernicy.

Samica czernicy składa jaja, a samce zaczynają się pierzyć.

Edredon

Okres występowania w naszym kraju edredona. Najczęściej jest jednak spotykany zimą.

Okres lęgowy edredona.

Gągoł

Okres występowania w naszym kraju gągoła. Zimę ptak ten spędza na niezamarzających rzekach i jeziorach.

Samica gągoła w dziupli drzewa, czasem na dużej wysokości, składa jaja.

Gęgawa

Przylatuje do nas gęgawa.

Gęgawy składają jaja.

Gęgawy odlatują z kraju.

Gęś białoczelna

Przez terytorium naszego kraju przelatuje gęś białoczelna.

Gęś krótkodzioba

Okres występowania w Polsce gęsi krótkodziobej.

Gęś mała

Przeloty przez Polskę gęsi małej.

Gęś zbożowa

Przez terytorium naszego kraju przelatuje gęś zbożowa w kierunku Skandynawii.

Głowienka

Okres lęgowy głowienki.

Do Polski przylatuje część populacji głowienki.

Część populacji głowienki odlatuje na zimowiska.

Hełmiatka

Okres występowania w Polsce hełmiatki.

Krakwa

W Polsce przebywają krakwy.

Samica krakwy składa jaja.

Krzyżówka

Krzyżówki, które zimowały poza naszym krajem przylatują do Polski.

Krzyżówki składają jaja.

Krzyżówki odlatują na zimowiska, część zostaje w kraju.

Lodówka

Okres zimowania w Polsce lodówki.

Łabędź krzykliwy

Możliwość obserwacji w Polsce łabędzi krzykliwych.

Łabędź niemy

Przylatują do kraju łabędzie nieme.

Łabędzie nieme składają jaja.

Odlatują z kraju łabędzie nieme.

Markaczka

Zimuje u nas markaczka.

Okres rozrodu markaczki.

Nurogęś

Okres występowania w naszym kraju nurogęsi.

Nurogęś przystępuje do lęgów.

Ogorzałka

Ogorzałka występuje w Polsce.

Ohar

Trwa okres lęgowy ohara.

Ohary gromadzą się na pierzowiska.

Płaskonos

Okres występowania w Polsce płatkonosa.

Podgorzałka

Okres rozrodczy podgorzałki.

Podgorzałka przylatuje do Polski.

Podgorzałka odlatuje na zimowiska.

Rożeniec

Okres występowania w Polsce rożeńce.

Rożeńce przystępują do lęgów.

Szlachar

Do Polski przylatuje szlachar.

Okres rozrodu szlachara.

Szlachar odlatuje na zimowiska.

Świstun

Trwają przeloty świstuna w Polsce. To okres zimowania tego ptaka, także w Europie.

Trwa okres lęgowy świstuna.

Uhla

Okres zimowania w Polsce uhli.