Kaczkowate

Kaczkowate (Anatidae) to rodzina ptaków z rzędu blaszkodziobych. Rodzina ta liczy dziś 50 rodzajów, 15 plemion i 162 gatunki. W Polsce mamy 37 gatunków, z czego 18 lęgowych.

Podział na plemiona

• bezpłetwce (Anseranatini) - 1 gatunek (bezpłetwiec),
  • drzewice (Dendrocygnini) - 8 gatunków w 1 rodzaju,
  • pokraczki (Thalassornithini) - 1 gatunek,
  • kapodzioby (Cereopsini) - 1 gatunek,
  • gęsi (Anserini) - 15 gatunków w 2 rodzajach,
  • łabędzie (Cygnini) - 7 gatunków w 2 rodzajach,
  • pstrokaczki (Stictonettini) - 1 gatunek,
  • sterniczki (Oxyurini) - 7 gatunków w 3 rodzajach,
  • krzywonos, torpedówki oraz zbrojówka (Merganettin) - 6 gatunków w 3 rodzajach,
  • dziwonos i gęsiec (Plectropterini) - 3 gatunków w 2 rodzajach,
  • kazarki i pokrewne (Tadornini) - 15 gatunków w 5 rodzajach,
  • łopatonos i nowogwinejka (Malacorhynchini) - 2 gatunków w 2 rodzajach,
  • kaczki pływające (Anatini) - 57 gatunków w 11 rodzajach,
  • grążyce (Aythyini) - 17 gatunków w 4 rodzajach,
  • kaczki morskie i tracze (Mergini) - 20 gatunków w 10 rodzajach,

Cechą charakterystyczną jest płaski, zaokrąglony, krótki dziób, zaopatrzony na brzegach w rzędy blaszek. Szyja jest średnio lub bardzo długa, skrzydła wąskie i zaokrąglone, krótki ogon i nogi, których palce spięte są błoną pławną. Zwykle samiec jest od samicy większy i ciekawiej ubarwiony. Ubarwienie jest bardzo zróżnicowane. Jednolicie ubarwione ptaki w tej rodzinie są rzadkością. Ubarwienie samców jest często kolorowe, samic - ochronne, ale nie jest to regułą.

Ukryj obce gatunki
Ukryj polskie gatunki

Bernikla białolicaBernikla białolica PL Zalatujący Nieliczny  !

Branta leucopsis

Bernikla białolica to gatunek ptaka należący do gęśców, o czarno-białym upierzeniu, bardzo rzadko obserwowana w Polsce. Zimuje na łąkach niedaleko morza. Bernikla białolica jest ptakiem wędrownym. Lubi przebywać w większych grupach.

Bernikla kanadyjskaBernikla kanadyjska PL - wtórnie Lęgowy sporadycznie Zalatujący Skrajnie nieliczny

Branta canadensis

Bernikla kanadyjska to ptak z grupy gęśców, hodowany w europejskich parkach i ogrodach zoologicznych. Żeruje na lądzie. Jest ptakiem wędrownym. Zjada głównie pokarm roślinny, także bezkręgowce.

Bernikla rdzawoszyjaBernikla rdzawoszyja PL Zalatujący Skrajnie nieliczny  !

Branta ruficollis

Bernikla rdzawoszyjna to ptak z grupy gęśców o pięknym upierzeniu wyjątkowo rzadko zalatujący do naszego kraju. Jest ptakiem syberyjskiej tundry i lasotundry. Pokarm pobiera na lądzie i w płyciznach. Jest ptakiem wędrownym.

BielaczekBielaczek PL Przelotny / przylatujący  !

Mergellus albellus

Bielaczek (Mergellus albellus) to gatunek nielicznego ptaka z rodziny kaczkowatych, zaliczany do traczy. Ma dość krótki dziób. Samiec jest nieco większy od samicy. Samiec w szacie godowej jest biały, z czarnymi elementami.

CyraneczkaCyraneczka PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Anas crecca

To najmniejszy przedstawiciel blaszkodziobych w Polsce. Samiec ma kasztanowatą głowę z zielonym polem, obwiedzionym jasną kreską. Ptaki te połykają kamyki (gastrolity). Niestety śrut myśliwski mylą z ziarnem i kaczki ulegają poważnym zatruciom ołowiem.

Cyraneczka bajkalska, kłochtunCyraneczka bajkalska, kłochtun

Sibirionetta formosa

Cyraneczka bajkalska, nazywana także cyraneczką syberyjską lub kłochtunem, to ptak z grupy kaczek właściwych pochodzący z Syberii. Gniazdo budowane jest w zagłębieniu, wyścielone sucha trawą i puchem w pobliżu wody. Zjada ziarna, nasiona i bezkręgowce.

CyrankaCyranka PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Anas querquedula

To drugi w kolejności najmniejszy przedstawiciel kaczek pływających w Polsce. Ma charakterystyczną białą brew nad okiem. Pokrywy skrzydłowe są jasne. Samiec ma część głowy, pierś i szyję brązowe. Charakterystyczne dla samca są też długie pióra.

CzernicaCzernica PL Lęgowy Nieliczny

Aythya fuligula

To jedyna kaczka, która ma czub zwisający z tyłu głowy. W Polsce średnio lub mało liczna. Łatwo ją z daleka rozpoznać w okresie godowym. Gniazduje na ziemi pod osłoną roślin, nierzadko w koloniach mew lub rybitw.

Drzewica dwubarwnaDrzewica dwubarwna

Dendrocygna bicolor

Drzewica dwubarwna to ptak z grupy drzewic o brązowo-pstrym ubarwieniu ciała. Gnieździ się na ziemi lub w dziupli drzew. Jest roślinożerna, preferuje nasiona traw.

DziwonosDziwonos

Sarkidiornis melanotos

Dziwonos to duży ptak z charakterystycznym guzem tłuszczowym u samca. Guz ten przed sezonem godowym znacznie się powiększa. Samiec jest większy od samicy. Upierzenie czarno-białe.

EdredonEdredon PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Nieliczny

Somateria mollissima

To jedna z naszych największych i najrzadziej spotykana morska kaczka. Ma dużą głowę, krótką szyję, charakterystyczne płaskie czoło, którego przedłużeniem jest dziób. Prowadzi stadny tryb życia.

Edredon okazały, turkanEdredon okazały, turkan PL Zalatujący

Somateria spectabilis

Edredon okazały, turkan (Somateria spectabilis) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. To jedna z najpiękniej ubarwionych kaczek. Bardzo rzadko obserwowany zimą w Polsce nad Bałtykiem. Występuje w tundrze na morskich wybrzeżach.

GągołGągoł PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Bucephala clangula

Gągoł to jedna z niewielu gatunków kaczek, które gniazdują w dziuplach drzew. Kaczkę tę można spotkać u nas na północy kraju nad śródleśnymi jeziorami. Głowa samca w szacie godowej jest czarna z zielonym, metalicznym połyskiem.

GęgawaGęgawa PL Lęgowy Nieliczny

Anser anser

Gęgawa to przodek gęsi domowej. W Polsce nieliczna. Zasiedla Palearktykę. To najbardziej pospolita dzika gęś w Europie. Samiec jest większy od samicy. Upierzenie popielato-szare, z jasnymi poprzecznymi, falistymi kreskami.

Gęś białoczelnaGęś białoczelna PL Przelotny / przylatujący  !

Anser albifrons

Gęś białoczelna to ptak z grupy gęśców, dość liczna w Polsce podczas przelotów. Ma charakterystyczną białą plamę na czole. Białe czoło ani ciemne pasy na spodzie nie występują u młodych osobników.

Gęś domowaGęś domowa PL - hodowla

Anser anser f. domestica

Gęś domowa to pochodzący od gęgawy ptak hodowlany, występujący na całym świecie. Głównym celem hodowli jest mięso, tłuszcz i pierze. Występuje najczęściej białe upierzenie, pomarańczowy dziób i nogi.

Gęś garbonosaGęś garbonosa PL - hodowla

Anser cygnoides domesticus

Gęś garbonosa to ptak pochodzący ze wschodniej Azji. Gęś ta charakteryzuje się beżowo brązowym upierzeniem i ciemnym wyrostkiem nad dziobem. Gęś garbonosa jest ptakiem hodowlanym w Europie. Mięso tej gęsi jest chude, jaja są bardzo smaczne.

Gęś hawajskaGęś hawajska

Branta sandvicensis

Gęś hawajska to ptak z grupy gęśców, wsypując w stanie dzikim wyłącznie na Hawajach. Charakterystyczne są boki szyi i policzki w kolorze żółtawym z pionowym kreskowaniem. Reszta głowy i szyi czarna.

Gęś tybetańska, gęś indyjskaGęś tybetańska, gęś indyjska

Anser indicus

Gęś tybetańska, zwana też indyjską, to ptak z rodziny gęśców. Gęsi te potrafią przelecieć nad Himalajami. Ubarwienie białe z czarną szyją, charakterystycznymi dwoma czarnymi paskami na głowie, skrzydła z odcieniem brązowawym.

Gęś zbożowaGęś zbożowa PL Przelotny / przylatujący

Anser fabalis

Gęś zbożowa to ptak z grupy gęśców, liczna w Polsce podczas przelotów. Ma charakterystyczne pomarańczowe plamy po bokach dzioba. Samica i samiec oraz młode są ubarwieni tak samo. Upierzenie jest brązowo-szare z białymi prążkami na grzbiecie.

GłowienkaGłowienka PL Lęgowy Nieliczny

Aythya ferina

Głowienka (Aythya ferina) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych, zaliczany do grążyc. W szacie godowej ma głowę i szyję w górnej części kasztanowate. Charakterystyczny dla gatunku jest czarny dziób z szerokim szarym pasem u samca, węższym u samicy.

HełmiatkaHełmiatka PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Bardzo nieliczny

Netta rufina

o jedna z najrzadszych kaczek środkowej części Europy. Czasem kaczka ta podrzuca jak kukułka swoje jaja do gniazd innego gatunku kaczek. To ptak wędrowny. Pokarm zbiera z powierzchni wody lub pod wodą.

Kaczka domowaKaczka domowa PL - hodowla

Anas platyrhynchos f. domestica

Kaczka domowa to forma kaczki krzyżówki, hodujemy ją na całym świecie. Większość hodowlanych kaczek to kaczki bezrasowe o białym lub srokatym upierzeniu. Wyróżniamy rasy nieśne, ogólnoużytkowe i mięsne.

KapodzióbKapodziób

Cereopsis novaehollandiae

Kapodziób to duży ptak z rodziny kaczek, z grupy kazarek, zamieszkujący wysepki południowej Australii. Charakterystyczna dla tego gatunku jest duża woskówka w kolorze jasnozielonym. Stopy i dziób są czarne, skoki czerwone.

KarolinkaKarolinka

Aix sponsa

Karolinka to kaczka z grupy piżmówek, pochodząca z Ameryki Północnej. Samiec jest bardzo kolorowy. Wierzch głowy i czub ma metalicznie zielony z dwiema białymi pręgami, dolną część głowy ma niebiesko-purpurową, policzki oraz podgardle są białe.

Kazarka, kazarka rdzawaKazarka, kazarka rdzawa PL Lęgowy sporadycznie Zalatujący  !

Tadorna ferruginea

Kazarka, zwana także kazarką rdzawą, to ptak z grupy kazarek o rudym upierzeniu, zamieszkujący Eurazję. W Polsce bardzo rzadko zalatuje. W szacie godowej upierzenie jest rdzawe za wyjątkiem czarnej obroży na szyi, ogona, lotek i zielonego lusterka. Samica

KrakwaKrakwa PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Anas strepera

To jedna z najmniej barwnych naszych kaczek. Jest nieco mniejsza od krzyżówki. Jest to ptak wędrowny. W okresie poza lęgami gromadzi się w grupy, nierzadko z innymi gatunkami kaczek.

KrzyżówkaKrzyżówka PL Lęgowy Średnio liczny

Anas platyrhynchos

Bardzo pospolita w całej Europie dzika kaczka, od której wywodzi się kaczka domowa. Samiec w okresie godowym bogato ubarwiony z zieloną głową, charakterystyczną białą obrożą na szyi oraz niebieskimi lusterkami na skrzydłach.

LodówkaLodówka PL Przelotny / przylatujący

Clangula hyemalis

Lodówka (Clangula hyemalis) to ptak z rodziny kaczkowatych, zaliczany do traczy. Samiec jest większy od samicy. Ma piękny, długi ogon. W szacie godowej samiec ma ciemnobrązową szyję, głowę i pierś, wierzch ciała jest czarny.

Łabędź czarnoszyiŁabędź czarnoszyi

Cygnus melanocoryphus

Łabędź czarnoszyi to duży ptak z grupy gęśców, o białym ubarwieniu za wyjątkiem czarnej szyi. Nie wydaje żadnych odgłosów. Gnieździ się na brzegach dużych zbiorników wodnych, pośród gęstej roślinności.

Łabędź czarnyŁabędź czarny

Cygnus atratus

Łabędź czarny to piękny i towarzyski ptak, występujący w dużych stadach, spotykany także w Polsce. Ptak ten wędruje w poszukiwaniu miejsc do lęgów i żerowisk. Upierzenie czarne, dziób czerwonawy. Ma dość smukłą sylwetkę, bardzo długą szyję.

Łabędź krzykliwyŁabędź krzykliwy PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Skrajnie nieliczny  !

Cygnus cygnus

Łabędź ten ma żółto-czarny dziób i wyprostowaną szyję. Jest u nas nieliczny. Mamy zaledwie kilkadziesiąt par w Polsce. Ptak ten unika obecności człowieka i jest bardzo płochliwy. Podczas lęgów ptak ten aktywnie broni swojego terytorium.

Łabędź niemyŁabędź niemy PL Lęgowy Nieliczny

Cygnus olor

Łabędź niemy to duży ptak z charakterystyczną wyciągniętą szyją o białym upierzeniu, z pomarańczowym dziobem z czarną naroślą u nasady, którego nierzadko możemy spotkać na zbiornikach wodnych w naszym kraju. Samiec i samica tworzą pary przez wiele lat.

MandarynkaMandarynka PL - wtórnie Lęgowy sporadycznie Zalatujący Skrajnie nieliczny

Aix galericulata

Mandarynka to przepiękna kaczka pochodząca z Azji, która hodowana jest także w Europie. Osobniki, które uciekły kiedyś z hodowli utworzyły stałe populacje zamieszkujące miejskie parki, także w Polsce.

NurogęśNurogęś PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Mergus merganser

To jedna z naszych największych kaczek. Ma charakterystyczny, wąski, haczykowaty dziób. Gniazduje w dziuplach. Ma wydłużoną sylwetkę ciała. Głowa samca w szacie godowej jest ciemnozielona. Grzbiet jest czarny, ogon ciemny.

OharOhar PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Skrajnie nieliczny

Tadorna tadorna

Ohar jest ptakiem z grupy kazarek, którego można spotkać nad Bałtykiem. Charakterystyczną cechą ohara jest guzowata narośl u nasady czerwonego dzioba, większa u samca. Samiec jest większy od samicy. Głowa oraz część szyi są czarne.

PłaskonosPłaskonos PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Anas clypeata

Płaskonos to bardzo rzadki u nas gatunek. Dziób ma charakterystyczny, płaski i łyżkowaty kształt. Samiec jest pięknie ubarwiony. Głowa samca jest ciemnozielona, opalizująca, szyja od połowy, pierś i barkówki są białe. Boki i brzuch są brązowe.

PodgorzałkaPodgorzałka PL Lęgowy Skrajnie nieliczny  !

Aythya nyroca

Podgorzałka (Aythya nyroca) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych należący do grążyc. Głowa, szyja i pierś samca jest kasztanowatordzawa, boki brązowoszare, wierzch jest czarnobrązowy.

RożeniecRożeniec PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Skrajnie nieliczny

Anas acuta

Rożeniec to jedna z najpiękniejszych kaczek występujących w naszym kraju. Ma dość smukłą budowę. Ma smukłą budowę ciała, cienką szyję, dość długi ogon. Samiec w szacie godowej ma brązową głowę, po bokach głowy występuje biały pasek.

RóżankaRóżanka

Rhodonessa caryophyllacea

Różanka (Rhodonessa caryophyllacea) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych, krytycznie zagrożony wymarciem. Kaczka ta ma długi dziób i szyję. Samiec ma różową głowę, dziób i szyję. Znana z pojedynczych obserwacji.

SzlacharSzlachar PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Skrajnie nieliczny

Mergus serrator

Szlachar (Mergus serrator) to ptak z rodziny kaczkowatych, zaliczany do traczy. Ciało szlachara jest dość smukłe, a dziób długi i wąski. Samiec jest większy od samicy i jaskrawiej ubarwiony. Samiec i samica mają na głowie rozdwojony czub.

Śnieżyca dużaŚnieżyca duża

Anser caerulescens

Śnieżyca duża to gęś z Ameryki Północnej, której migracje zwiastują zmiany pór roku. To ptak z rodziny kaczkowatych, podobny do gęsi domowej, o białym upierzeniu z czarnym ogonem.

ŚwistunŚwistun PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący

Anas penelope

Świstun to wędrowny ptak z grupy kaczek właściwych. Samiec pięknie ubarwiony. Dziób krótki, czoło wysokie. W szacie godowej samiec ma głowę i szyję kasztanowatą, a na czole jaśniejsza plama. Pierś czerwonawa, spód biały. Samica skromniej ubarwiona.

Świstun chilijskiŚwistun chilijski

Mareca sibilatrix

Świstun chilijski jest ptakiem z grupy kaczek właściwych występującym w Ameryce Południowej. Dziób i nogi są szarawe. Charakterystyczne jest ubarwienie głowy, w połowie białawe, w połowie czarne.

UhlaUhla PL Przelotny / przylatujący

Melanitta fusca

Uhla (Melanitta fusca) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Samiec ma czarne upierzenie, z białą plamą otaczającą oko, białe lusterko, pomarańczowożółty dziób. Uhla zimuje u nas od października do kwietnia.

• Gęsiówka egipska (Alopochen aegyptiacus)
  • Gęsiówka maurytyjska (Alopochen mauritianus)
  • Amazonetka (Amazonetta brasiliensis)
  • Świstun amerykański (Anas americana)
  • Cyraneczka auklandzka (Anas aucklandica)
  • Rożeniec białolicy (Anas bahamensis)
  • Cyraneczka madagaskarska (Anas bernieri)
  • Cyraneczka płowa (Anas capensis)
  • Cyraneczka karolińska (Anas carolinensis)
  • Cyraneczka kasztanowata (Anas castanea)
  • Cyraneczka rdzawa (Anas chlorotis)
  • Cynamonka (Anas cyanoptera)
  • Cyranka modroskrzydła (Anas discors)
  • Rożeniec krótkosterny (Anas eatoni)
  • Srebrzanka czerwonodzioba (Anas erythrorhyncha)
  • Czuprynka (Anas falcata)
  • Cyraneczka żółtodzioba (Anas flavirostris)
  • Rożeniec żółtodzioby (Anas georgica)
  • Cyraneczka szara (Anas gibberifrons)
  • Srebrzanka hotentocka (Anas hottentota)
  • Krzyżówka białooka (Anas laysanensis)
  • Kaczka filipińska (Anas luzonica)
  • Kaczka madagaskarska (Anas melleri)
  • Płaskonos jasnogłowy (Anas platalea)
  • Kaczka pstrodzioba (Anas poecilorhyncha)
  • Płaskonos czarnolicy (Anas rhynchotis)
  • Brązówka (Anas rubripes)
  • Płaskonos przylądkowy (Anas smithii)
  • Moręgówka (Anas sparsa)
  • Kaczka czubata (Anas specularioides)
  • Kaczka białogardła (Anas specularis)
  • Kaczka pacyficzna (Anas superciliosa)
  • Kaczka maskareńska (Anas theodori)
  • Kaczka żółtodzioba (Anas undulata)
  • Srebrzanka modrodzioba (Anas versicolor)
  • Nowogwinejka (Anas waigiuensis)
  • Gęś krótkodzioba (Anser brachyrhynchus)
  • Śnieżyca cesarska (Anser canagicus)
  • Gęś łabędzionosa (Anser cygnoides)
  • Gęś mała (Anser erythropus)
  • Śnieżyca mała (Anser rossii)
  • Bezpłetwiec (Anseranas semipalmata)
  • Ogorzałka mała (Aythya affinis)
  • Głowienka preriowa (Aythya americana)
  • Podgorzałka australijska (Aythya australis)
  • Podgorzałka zielonogłowa (Aythya baeri)
  • Czerniczka (Aythya collaris)
  • Podgorzałka madagaskarska (Aythya innotata)
  • Ogorzałka (Aythya marila)
  • Ogorzałka nowozelandzka (Aythya novaeseelandiae)
  • Głowienka długodzioba (Aythya valisineria)
  • Bisiorka (Biziura lobata)
  • Bernikla obrożna (Branta bernicla)
  • Gągołek (Bucephala albeola)
  • Sierpiec (Bucephala islandica)
  • Piżmówka amerykańska (Cairina moschata)
  • Piżmówka malajska (Cairina scutulata)
  • Cudokaczka (Callonetta leucophrys)
  • Kaczka labradorska (Camptorhynchus labradorius)
  • Grzywienka (Chenonetta jubata)
  • Magelanka skalna (Chloephaga hybrida)
  • Magelanka andyjska (Chloephaga melanoptera)
  • Magelanka zmienna (Chloephaga picta)
  • Magelanka siwogłowa (Chloephaga poliocephala)
  • Magelanka rudogłowa (Chloephaga rubidiceps)
  • Koskoroba (Coscoroba coscoroba)
  • Etiopka (Cyanochen cyanopterus)
  • Łabędź trąbiący (Cygnus buccinator)
  • Łabędź czarnodzioby (Cygnus columbianus)
  • Łabędź południowy (Cygnus sumnerensis)
  • Drzewica karaibska (Dendrocygna arborea)
  • Drzewica wędrowna (Dendrocygna arcuata)
  • Drzewica czarnobrzucha (Dendrocygna autumnalis)
  • Drzewica australijska (Dendrocygna eytoni)
  • Drzewica plamista (Dendrocygna guttata)
  • Drzewica indyjska (Dendrocygna javanica)
  • Drzewica białolica (Dendrocygna viduata)
  • Pasożytka (Heteronetta atricapilla)
  • Kamieniuszka (Histrionicus histrionicus)
  • Krzywonos (Hymenolaimus malacorhynchos)
  • Kapturnik (Lophodytes cucullatus)
  • Łopatonos (Malacorhynchus membranaceus)
  • Marmurka (Marmaronetta angustirostris)
  • Markaczka (Melanitta nigra)
  • Uhla pstrodzioba (Melanitta perspicillata)
  • Zbrojówka (Merganetta armata)
  • Tracz auklandzki (Mergus australis)
  • Tracz brazylijski (Mergus octosetaceus)
  • Tracz chiński (Mergus squamatus)
  • Gęsiówka grzywiasta (Neochen jubata)
  • Chełmiatka czerwonooka (Netta erythrophthalma)
  • Hełmiatka różowodzioba (Netta peposaca)
  • Kaczuszka afrykańska (Nettapus auritus)
  • Kaczuszka azjatycka (Nettapus coromandelianus)
  • Kaczuszka australijska (Nettapus pulchellus)
  • Sterniczka australijska (Oxyura australis)
  • Sterniczka maskowa (Oxyura dominica)
  • Sterniczka peruwiańska (Oxyura ferruginea)
  • Sterniczka jamajska (Oxyura jamaicensis)
  • Sterniczka zwyczajna (Oxyura leucocephala)
  • Sterniczka afrykańska (Oxyura maccoa)
  • Sterniczka argentyńska (Oxyura vittata)
  • Gęsiec (Plectropterus gambensis)
  • Birginiak (Polysticta stelleri)
  • Gwinejka (Pteronetta hartlaubii)
  • Edredon okularowy (Somateria fischeri)
  • Pstrokaczka (Stictonetta naevosa)
  • Torpedówka falklandzka (Tachyeres brachypterus)
  • Torpedówka białogłowa (Tachyeres leucocephalus)
  • Torpedówka lotna (Tachyeres patachonicus)
  • Torpedówka magellańska (Tachyeres pteneres)
  • Kazarka szarogłowa (Tadorna cana)
  • Kazarka czubata (Tadorna cristata)
  • Kazarka nadobna (Tadorna radjah)
  • Kazarka obrożna (Tadorna tadornoides)
  • Kazarka rajska (Tadorna variegata)
  • Pokraczka (Thalassornis leuconotus)

Żyją na całym świecie poza Antarktydą. Preferują wodne środowiska (zbiorniki z wodą słodką).

Dobrze nurkują. Odbywają dalekie wędrówki, lecąc w kluczu w kształcie litery V.

Większość kaczkowatych gniazduje na ziemi lub w koronie drzew albo na półkach skalnych. Jedna trzecia gatunków gniazduje w dziuplach i norach. Samica składa od 4 do 14 jaj, zwykle jednolicie ubarwionych. Okres wysiadywania trwa 21-44 dni. Pisklęta są zagniazdownikami. Zdolność do lotu uzyskują w 28-110 dniu od wyklucia.

Podstawę ich pokarmu stanowią wodne rośliny, ale zjadają też pokarm zwierzęcy: ryby, skorupiaki, mięczaki, owady.

Krytycznie zagrożone są między innymi kazarka czubata, podgorzałka madagaskarska, tracz brazylijski (łącznie 5 gatunków). Siedem gatunków jest zagrożonych, 14 narażonych. Tracza auklandzkiego uznano za wymarłego, gdyż ostatnio zaobserwowano go w 1902 roku.

Kaczkowate są hodowane dla mięsa, piór i jaj, a także w celach ozdobnych na całym świecie. Z tego rzędu wywodzi się takie ptactwo domowe jak: kaczka piżmowa, gęś domowa, kaczka domowa, gęś garbonosa.