PL

Mandarynka

Mandarynka (Aix galericulata) to ptak z grupy piżmówek, przepięknie ubarwiona i upierzona. Na głowie duży czub, u samca wygięte lotki drugorzędowe tworzą sterczące pionowo nad grzbietem płytki. Samica ubarwiona skromniej niż samiec. Udomowione formy są hodowane jako ptak ozdobny.

Mandarynka(Aix galericulata)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © medianauka.pl

Mandżuria, Sachalin, Japonia, wschodnie Chiny. Kaczka ta zamieszkuje cieki wodne i jeziora w lasach. Osobniki zbiegłe z hodowli stworzyły stale populacje, głównie w Anglii.

Ptak ten pokarm pobiera z powierzchni wody, żeruje głównie na lądzie. Jest ptakiem wędrownym.

Kaczka mandarynka żywi się pokarmem roślinnym i zwierzęcym.

Toki samców są bogate w prezentację barwnego upierzenia. Gniazda mandarynka zakłada w dziuplach drzew, czasem na ziemi w gęstwinie, ale zawsze w pobliżu wody. Samica znosi 9-12 jaj, które wysiaduje przez 28-30 dni. Pisklęta wyskakują z dziupli, nawet tych położonych wysoko nad ziemią.

Mandarynka nie nurkuje.

Mandarynka jest hodowana w Europie od XVIII wieku. Zbiegłe osobniki utworzyły stałe populacje, przede wszystkim w dużych miastach, także w naszym kraju.