PL

Gęsiówka egipska

Gęsiówka egipska (Alopochen aegyptiacus) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. To duża kaczka, która przypomina nieco gęś. Ma piękne ubarwienie. Upierzenie jest płowe, szarawe. Grzbiet jest rdzawy, wokół oczu znajdują się charakterystyczne, brązowe plamy. Na piersi znajduje się plama w kolorze kasztanowym, kasztanowa jest też obroża na szyi. Pokrywy skrzydłowe są białe, lotki i ogon są czarne. Na skrzydłach widoczne jest zielone lusterko. Dziób i ogon są cieliste.

Gęsiówka egipska(Alopochen aegyptiacus)
© tom - Fotolia.com

Ptak ten występuje w Afryce. W Europie, w tym także u nas, żyją ptaki zbiegłe hodowcom, które utworzyły trwałe populacje. Występuje w Europie w pobliżu wód, na żwirowniach, w parkach, na polach i łąkach. W Polsce pierwsze lei tych ptaków stwierdzono w 2007 roku.

Ptak ten żeruje rano i wieczorem. Jest terytorialny. Przejawia sporą agresję wobec innych ptaków, szczególnie w czasie rozrodu.

Długość ciała wynosi 63-73 cm, rozpiętość skrzydeł 135-155 cm, a ciężar ciała 1,5-2,5 k g.

Gęsiówka egipska zjada pokarm pochodzenia roślinnego.

Ptak ten jest monogamiczny. gniazda zakłada w norach, na ziemi pod osłoną gęstych roślin, w dziuplach, a także w gniazdach innych ptaków na drzewach, rzadziej na budynkach. Wyściółką jest puch. Czas wysiadywania wynosi 28-30 dni.