Czernica (Aythya fuligula)
© moonflash - Fotolia.com

Czernica

Czernica (Aythya fuligula) to kaczka z charakterystycznym czubem, zwisającym z tyłu dużej i okrągłej głowy. Samiec w godowej szacie ma czarne upierzenie z białymi bokami. Na głowie kolor wyraźnie metaliczny. Samice są brązowe. Brzuch i boki są jasnobrązowe. Na skrzydłach obu płci znajdują się szerokie, białe przepaski. Dziób szary, zakończony czarną plamą. Samce w szacie spoczynkowej brązowieją, a biała plama szarzeje. Charakterystyczna jest jaskrawa, żółtawa tęczówka oka.

Ptak ten występuje w Europie, Azji i Afryce. Zasiedla różne stawy i jeziora. W Polsce jest słabo rozpowszechniony, nielicznie lęgowy, choć spotykany poza górami na terenie całego kraju. Podczas migracji spotykany też na wybrzeżu Bałtyku.

To ptak wędrowny. Podczas migracji tworzy duże stada. Poluje w pełnym zanurzeniu. Pod wodą zwykle połyka też zdobycz. Samce pierzą się podczas wysiadywania jaj przez samice.

Kaczka ta zjada skorupiaki, ślimaki, małże, owady, ryby oraz rośliny wodne.

Gniazduje na ziemi pod osłoną roślin, nierzadko w koloniach mew lub rybitw. Samica raz w roku składa jaja (od 6 do 14) od drugiej połowy maja do czerwca. Samica czasem podrzuca jaja innym kaczkom tego samego gatunku lub innych gatunków. Okres inkubacji wynosi 25 dni. Młode mogą latać dopiero po 45-50 dniach od wyklucia. Samica zaczyna się pierzyć nieco wcześniej i opuszcza wówczas młode.

To jedyny przedstawiciel kaczek, który ma czub zwisający z tyłu głowy.