PL

Podgorzałka

Podgorzałka (Aythya nyroca) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych należący do grążyc. Głowa, szyja i pierś samca jest kasztanowatordzawa, boki brązowoszare, wierzch jest czarnobrązowy. Białe natomiast są spód, pokrywy podogonowe i podbródek. Samica jest mniej rdzawa, a bardziej brązowa.

Podgorzałka (Aythya nyroca)

Podgorzałka występuje w Europie południowo-wschodniej, w Azji centralnej i południowej oraz w północnej Afryce. Zimuje nad Morzem Śródziemnym. w Polsce występuje najczęściej na niżu, częściej we wschodniej części kraju, ale to u nas skrajnie nieliczny ptak lęgowy. Preferuje stawy rybne, jeziora, najlepiej zarośnięte wodną roślinnością.

Nurkuje za pokarmem. To ptak wędrowny, który do Polski przylatuje w okresie od marca do początku maja, a odlatuje od sierpnia do listopada. Nie lubi towarzystwa innych ptaków, stąd rzadko gromadzi się w stada.

Kaczka ta osiąga 40-46 cm długości ciała, 62-67 cm rozpiętości skrzydeł i ciężar 400-700 g.

Zjada głownie rośliny, tylko w niewielkim stopniu zwierzęta.

Gniazduje przy zbiorniku wody w gęstwinie. W kwietniu lub maju samica składa 6-14 jaj, które sama wysiaduje. Czas wysiadywania trwa 25-28 dni. Młodymi opiekuje się wyłącznie samica. Po 8 tygodniach młode potrafią już latać.

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.