Cyranka (Anas querquedula)
© Sandra Standbridge - stock.adobe.com

Cyranka

Cyranka (Anas querquedula) to rzadki w Polsce ptak lęgowy. Ma niewielkie rozmiary. Nad okiem znajduje się charakterystyczna, biała i szeroka brew. Pokrywy skrzydłowe są jasne. Samiec ma część głowy, pierś i szyję brązowe. Charakterystyczne dla samca są też długie, paskowane pióra, które zwisają na boki, przykrywając skrzydła. Samica u nasady dzioba ma jasną plamę, a jej ubarwienie ciała nie jest tak kontrastowe jak u samca.

Jest to ptak lęgowy Europy i Azji w części północnej, zimuje w Afryce oraz południowej Azji. W Polsce nie jest licznym ptakiem. Zasiedla doliny i ujścia rzek, podmokłe łąki, płycizny zbiorników wodnych śródlądowych, bagna.

Jest to ptak wędrowny. Tworzy pary lub nieliczne grupy. To skryte ptaki, unikające otwartych przestrzeni. Nasze cyranki zimują w Afryce. Prowadzi skryty tryb życia pośród gęstej roślinności.

Zjada pokarm pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, w tym rozwielitki i inne skorupiaki.

Samiec i samica łączą się w pary na jeden sezon lęgowy. Samica w maju składa 6-14 jaj i sama je wysiaduje przez 21-23 dni. Zdolność lotu młode uzyskują po 35-40 dniach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce jest objęty ścisłą ochroną. Wymaga ochrony czynnej.

Cyranka i cyraneczka to najmniejsze nasze kaczki. Cyranka jest nieco większa od swojej kuzynki.