PL

Płaskonos

Płaskonos (Anas clypeata) to bardzo nieliczny w naszym kraju przedstawiciel kaczkowatych o charakterystycznym, dużym, płaskim, szerszym na końcu dziobie. Głowa samca jest ciemnozielona, opalizująca, szyja od połowy, pierś i barkówki są białe. Boki i brzuch są brązowe. Przód skrzydeł jest niebieski. Na skrzydle występuje zielone lusterko. Samica jest podobna do samicy krzyżówki.

Płaskonos (Anas clypeata)
© asfloro - Fotolia.com

Gatunek ten występuje w Europie, Azji, Ameryce Południowej i Północnej. W Polsce spotykany bardzo rzadko na podmokłych łąkach, w starorzeczach, na stawach rybnych, płytkich jeziorkach, w dolinach rzek. Najliczniej występuje podczas lęgów nad Wartą, Biebrzą i Narwią.

Jest to gatunek wędrowny. Ptaki pływają w koło, wywołując wir, który powoduje wypływanie pożywienia na powierzchnię. Ptak ten potrafi zanurzyć się do połowy z uniesionym do góry kuprem, a także zanurkować całkowicie pod wodę.

Kaczka ta odżywia się planktonem, wodnymi zwierzętami, nasionami roślin.

Gniazduje na ziemi, zwykle w pobliżu zbiornika wody, pośród roślin. Gniazdo zbudowane jest z trawy i liści, a wysłane puchem. Samica wysiaduje jaja 22-23 dni. Młode uzyskują zdolność lotu po 45 dniach.

Ptak ten żeruje w parach. Kaczki kręcą się w kółko. W wyniku tego powstaje wir, który wyciąga na powierzchnię wody pokarm.