PL

Gęś zbożowa

Gęś zbożowa (Anser fabalis) to ptak z grupy gęśców. Samica i samiec oraz młode są ubarwieni tak samo. Upierzenie jest brązowo-szare z białymi poprzecznymi prążkami na grzbietowej części ciała. Pokrywy podogonowe i brzuch są białe. Nogi są pomarańczowe. Dziób czarny z plamą pomarańczową po bokach.

Gęś zbożowa (Anser fabalis)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © medianauka.pl

Grenlandia, Islandia, Spitsbergen, północna Eurazja. Tundra i tajga. zimuje u wybrzeży zachodniej części Europy, nad Morzem Śródziemnym i Kaspijskim oraz w południowej Azji. W Polsce jest licznym ptakiem przelotnym. Na zachodzie kraju zimuje w nielicznych grupach. Podgatunek A. f. rossicus gnieździ się w tundrze, podgatunek A. f. fabalis w tajdze.

Gęś zbożowa jest ptakiem wędrownym. Przylatuje od lutego do maja, odlatuje między wrześniem a listopadem.

Pokarm roślinny zbierany na lądzie.

Gniazda zakłada na ziemi w pobliżu zbiorników z wodą. Samica składa jeden raz w roku 4-6 jaj, które wysiaduje. Samiec w tym czasie czuwa, a po wykluciu piskląt bierze udział w ich wychowaniu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gęś zbożowa to w Polsce gatunek łowny.

Jeżeli widzimy duże klucze na początku jesieni na naszym niebie, to najprawdopodobniej są to klucze gęsi zbożowej.