logo

Gęś białoczelna

Gęś białoczelna (Anser albifrons) to ptak z grupy gęśców, mniejszy od gęgawy. Samiec i samica są ubarwieni tak samo, szaro-brązowo z poprzecznymi, jasnymi prążkami na stronie grzbietowej, na spodzie ciała pręgi są ciemne i grube. Pokrywy podogonowe i brzuch są białe. Dziób i nogi są pomarańczowe. Cechą charakterystyczną jest białe czoło. Białe czoło ani ciemne pasy na spodzie nie występują u młodych osobników.

Eurazja, Ameryka Północna. Tundra. Zimuje w pobliżu wód, na polach i pastwiskach w Ameryce (aż do Meksyku), południowej Azji i na południu Europy. W Polsce na północy dość liczna w przelotach.

Żeruje na lądzie. Nocuje w dużej odległości od żerowisk. Wymaga spokoju. Gdy jest niepokojona opuszcza żerowiska i noclegowiska. Jest ptakiem wędrownym. Przeloty w Polsce od lutego do maja. Odloty od września do grudnia. Poza okresem rozrodu gęsi te żyją w stadach.

Zjada zielone części roślin.

Do rozrodu gęsi te przystępują po raz pierwszy w wieku 3 lat. Gniazda zakłada niedaleko zbiorników wodnych, często w koloniach. Samica raz w roku składa 4-6 jaj i wysiaduje je. Samiec czuwa w pobliżu, a po wykluciu się piskląt bierze udział w ich wychowaniu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gęś białoczelna jest ptakiem łownym.

Gęsi białoczelne łączą się ze sobą w pary na całe życie.