PL

Gęgawa

Gęgawa (Anser anser) to ptak z rodziny kaczkowatych z grupy gęśców. Samiec jest większy od samicy, ale oboje są ubarwione jednakowo. Upierzenie popielato-szare, z jasnymi poprzecznymi, falistymi kreskami. Spód kupra - biały. Dziób jest pomarańczowy a nogi różowe. W locie widać wyraźnie jasne pokrywy skrzydłowe.

Gęgawa (Anser anser)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © medianauka.pl

Palearktyka. Gęś gęgawa zasiedla trudno dostępne moczary, stawy, jeziora porośnięte trzciną. W Polsce gnieździ się nielicznie.

Palearktyka. Zasiedla trudno dostępne moczary, stawy, jeziora porośnięte trzciną. W Polsce gnieździ się nielicznie. Lata stadnie w charakterystycznej formacji zwanej kluczem. To ptak wędrowny i stadny. Od połowy maja do do końca czerwca gęsi te gromadzą się w duże stada na pierzowiskach.

Gęgawa jest roślinożerna. Zjada rośliny wodne i lądowe, zarówno ich części zielone jak i korzenie. Zjada także owoce i nasiona.

Gniazdo zakłada na wodzie lub na lądzie w gęstwinie lub wierzbach. Wyprowadza jeden lęg w roku. Gody z początkiem marca. Samica znosi od początku kwietnia do początku maja w lęgu 2-20 jaj, które wysiaduje przez 27-29 dni. Samiec pilnuje samicy podczas wysiadywania. Pisklętami, które opuszczają gniazdo po dwóch dniach opiekują się oboje rodzice. Młode potrafią latać po 8 tygodniach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gęgawa jest gatunkiem łownym.

Gęgawa została udomowiona i dała początek gęsi domowej.

To najbardziej pospolity gatunek gęsi w Europie.

Gęgawa jest bardzo towarzyska. Czasem tworzy stada z innymi gatunkami.

Liczebność tej gęsi w Polsce szacuje się na około 3,5 tysiąca par.