Łabędź niemy (Cygnus olor)
© Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Łabędź niemy

Łabędź niemy (Cygnus olor) to duży ptak z charakterystyczną wyciągniętą, esowato wygiętą szyją o białym upierzeniu, z pomarańczowym dziobem z czarną naroślą u nasady. Młode są szarobrunatne z szarym dziobem. Nogi ciemne.

Europa (także w Polsce), Azja. Został introdukowany w Ameryce Północnej. Zasiedla podmokłe tereny nizinne, na jeziorach, stawach i rzekach. Upodobał sobie parki. Młode są szarobrązowe z szarym dziobem.

Przyloty łabędzi do kraju odbywają się już w końcu lutego. Odloty mają miejsce w październiku i listopadzie. Wywołuje skrzydłami świst powietrza podczas lotu.

Rośliny wodne i przybrzeżne.

Samiec i samica tworzą pary przez wiele lat. Buduje duże gniazdo w kształcie kopca z trzcin i innych roślin. Gniazdo o średnicy do dwóch metrów znajduje się blisko wody. Zbudowane jest z gałęzi, sitowia i tataraku. Samica składa od końca kwietnia do maja od 5 do 7 jaj szarozielonych lub w odcieniu brązowym. Młode są zagniazdownikami. Chętnie pływają na grzbiecie rodziców. W stanie dzikim łabędzie potrzebują rozległych terenów wodnych.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten podlega całkowitej ochronie.