logo

Łabędź krzykliwy

Łabędź krzykliwy (Cygnus cygnus) to ptak z grupy gęśców. Podczas pływania ma wyprostowaną szyję, co go odróżnia od łabędzia niemego. Nie ma też zwyczaju układania skrzydeł w żagiel. Dziób jest żółto-czarny i nie ma na nim guza, jaki występuje u łabędzia niemego. Upierzenie jest białe, nogi czarne. Młode osobniki są szare.

Ptak ten występuje w Europie i Azji. W Polsce mamy tylko kilkadziesiąt par lęgowych. Występują na Śląsku, na Pomorzu i Podlasiu w rzecznych dolinach, a w sezonie lęgowym zajmują płytkie zbiorniki śródlądowe, najchętniej stawy hodowlane. Poza lęgami spotykane także na polach uprawnych i podmokłych łąkach.

Podczas lęgów ptak ten aktywnie broni swojego terytorium. To ptak wędrowny. Latem ptaki te gromadzą się na pierzowiska. Jest płochliwy. Unika obecności człowieka.

Zjada głównie wodną roślinność. Spotyka się go również żerującego na polach uprawnych.

Gniazduje zawsze blisko wody. Gniazdo jest bardzo duże. Ma 2 m średnicy i wysokość kilkudziesięciu centymetrów. Ma zagłębienie w środku. Zbudowane jest z turzycy i trzciny. Samica składa od 2 do 7 jaj. Okres inkubacji trwa 35 dni. Po miesiącu młode uzyskują zdolność lotu. Przez rok przebywają z rodzicami. Do lęgów przystępują nierzadko dopiero w 6. roku życia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten jest objęty ścisłą ochroną. Niepokojone ptaki przez człowieka potrafią porzucić lęg. Należy mieć to na uwadze przy dokonywaniu obserwacji.

Bardzo rzadko ptak ten krzyżuje się z łabędziem niemym.