Tutkarz cygarowiec

Tutkarz cygarowiec (Byctiscus betulae) to gatunek chrząszcza z rodziny tutkarzowatych. Czułki są proste. Głowa jest dość wąska, z długim ryjkiem. Odwłok szeroki. Ubarwienie ciała niebieskawe, zielonawe lub fioletowe z metalicznym połyskiem.

Tutkarz cygarowiec (Byctiscus betulae)

© Cosmin Manci - Fotolia.com

Tutkarz cygarowiec występuje w Europie, Azji oraz w północnej części Afryki. W Polsce to chrząszcz pospolity na terenie całego kraju.

Zimuje chrząszcz w glebie.

Długość ciała wynosi od 4 do 7 mm.

Odżywia się pokarmem pochodzenia roślinnego. Tutkarz cygarowiec żeruje na drzewach i krzewach owocowych, a także na brzozach, bukach, grabach, olszach i topolach.

Samica składa jaja do owoców lub tutki utworzonej z blaszki liściowej. Przepoczwarzenie przechodzi w ziemi. W ciągu roku tworzy tylko jedno pokolenie.

Największy chrząszcz na świecie
Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?