Tutkarzowate

Tutkarzowate (Rhynchitidae) to rodzina owadów z rzędu chrząszczy. Do niedawna chrząszcze z tej rodziny zaliczano do ryjkowcowatych.

Czułki tutkarzowatych są proste (w odróżnieniu od ryjkowcowatych). Głowa jest dość wąska, z długim ryjkiem. Ubarwienie ciała czarne, niebieskie lub zielone a nawet czerwone, często z metalicznym połyskiem.

Tutkarz cygarowiecTutkarz cygarowiec PL

Byctiscus betulae

Tutkarz cygarowiec (Byctiscus betulae) to gatunek chrząszcza z rodziny tutkarzowatych. Czułki są proste. Głowa jest dość wąska, z długim ryjkiem. Odwłok szeroki.

Chrząszcze te można spotkać w lasach, na łąkach i murawach, w zaroślach i na torfowiskach, a nawet w miejskich parkach.

Samice konstruują charakterystyczne tutki z blaszki liściowej. W tych tutkach rozwijają się larwy. Odwłok jest dość szeroki.

Długość ciała wynosi od 3 do 10 mm.

Larwy wybranych gatunków rozwijają się w tutkach liściowych, a innych w owocach. Zwykle występuje tylko jedno pokolenie w ciągu roku.

To chrząszcze roślinożerne.