Głuptak zwyczajny

Głuptak zwyczajny (Morus bassanus) to morski ptak o białym ubarwieniu, czarnych lotkach pierwszorzędowych, żółtawej głowie, wokół oczu i dzioba jest czarny rysunek. Skrzydła są długie, zaostrzone na końcach, ogon również jest dość długi. Młode ptaki są brązowe.

Wyspy Brytyjskie, Norwegia, Islandia, Nowa Fundlandia, południowa Afryka, Australia, Tasmania, Nowa Zelandia. Przybrzeżne wody mórz umiarkowanych i chłodnych. Największa kolonia żyje na wyspie St. Kilda (Hebrydy). Bardzo rzadko ptak ten pojawia się nad polskim wybrzeżem. Zaledwie kilka obserwacji.

Pokarm łowi spadając z dużej wysokości jak kamień, w ostatniej fazie pionowo nurkuje do wody. Potrafi nurkując pływać. Koczuje. Rzadko szybuje, podczas lotu szybko uderza skrzydłami. Gdy nurkuje z dużej wysokości, składa skrzydła do tyłu. Podczas sztormów lata nisko między falami. Wydaje głośne, bulgoczące dźwięki.

Żywi się rybami.

Gniazduje w koloniach najczęściej na skałach wysepek. Gniazdo zbudowane z kupki wodorostów. Samica składa 1 jajo. Pisklęta są brązowe z białymi plamami, opiekują się nimi samiec i samica. Młode zostają w gnieździe 2 miesiące. Młode docierają do morza pieszo. Nie potrafią wówczas jeszcze latać i łowić pokarmu. Żyją z zapasów tłuszczu.

Podczas wysiadywania jajo jest ogrzewane stopami, co jest wyjątkowe w świecie ptaków.

ikonaGłuptak australijski