logo

Głuptaki

Głuptaki (Sulidae) to rodzina ptaków z rzędu pełnopłetwych. Rodzina ta liczy dziś 3 rodzaje i 9 gatunków. W Polsce nie żyją gatunki z tej rodziny ptaków.

Głuptaki mają wydłużony tułów, grubą szyję i gruby, prosty dziób z nieopierzoną skórą u nasady. Skrzydła i ogon są długie, ostro zakończone. Lotki pierwszorzędowe zwykle ciemne, upierzenie ciała - białe.

Głuptak zwyczajnyGłuptak zwyczajny PL Zalatujący

Morus bassanus

Głuptak jest ptakiem morskim o specyficznym sposobie łowienia ryb jak i wysiadywania jaja. W Polsce bardzo rzadko się pojawia nad Bałtykiem. Pokarm łowi spadając z dużej wysokości jak kamień, w ostatniej fazie pionowo nurkuje do wody. Potrafi nurkując pływ

Głuptak australijskiGłuptak australijski

Morus serrator

Głuptak australijski (Morus serrator) to gatunek ptaka z rodziny głuptaków. Upierzenie białe, końce skrzydeł czarne, głowa pomarańczowożółta. Dziób długi, szarawy.

Głuptak białobrzuchy

Sula leucogaster

Głuptak białobrzuchy (Sula leucogaster) to gatunek ptaka z rodziny głuptaków. Spód oraz nasady skrzydeł są białe. Reszta upierzenia brązowa. Samiec ma niebieską część wokół oka i nasady dzioba.

Głuptak czerwononogiGłuptak czerwononogi

Sula sula

Głuptak czerwononogi (Sula sula) to ptak z rodziny głuptaków. Najbardziej charakterystyczną tego gatunku cechą są czerwone nogi oraz niebieski dziób. Wokół oczu i u nasady dzioba czerwono zabarwiony obszar.

Głuptak niebieskonogiGłuptak niebieskonogi

Sula nebouxii

Głuptak niebieskonogi to duży ptak morski o jaskrawoniebieskich nogach. Pochodzi z Ameryki Południowej i Galapagos. Głowa brązowawa, skrzydła brązowe, spód biały, nogi jaskrawoniebieskie. Palce spięte błoną pławną.

Głuptak peruwiańskiGłuptak peruwiański

Sula variegata

Głuptak peruwiański (Sula variegata) to ptak z rodziny głuptaków. Ubarwienie białe z ciemnobrązowymi skrzydłami, ogonem i wierzchem tułowia. Końcówki czarnych piór są białe.

Głuptak przylądkowyGłuptak przylądkowy

Morus capensis

Głuptak przylądkowy (Morus capensis) to gatunek ptaka z rodziny głuptaków. Upierzenie białe, ogon, skraje skrzydeł i wzór na głowie są czarne, na głowie żółtawy nalot. Wokół oczu niebieska obrączka.

• głuptak czarnoskrzydły (Papasula abbotti)
  • głuptak maskowy (Sula dactytra)

Głuptaki zamieszkują oceany całego świata. Zamieszkują wybrzeża wszystkich kontynentów poza Antarktydą. To ptaki morskie, z których jeden pojawia się rzadko w Polsce nad Bałtykiem.

To ptaki morskie. Potrafią podczas nurkowania pływać. Są dobrymi lotnikami, słabo poruszają się na lądzie. Gniazdują w koloniach, które liczą nawet milion osobników.

Brak zewnętrznych otworów nosowych.

Tworzą duże kolonie lęgowe, często na wysokich skałach nabrzeżnych. Gniazdują zwykle na ziemi, rzadko na drzewach. W zniesieniu 1-4 jaja. Okres inkubacji trwa od 42 do 55 dni.

Zjadają głównie ryby, także głowonogi i odpadki. Polują nurkując z dużej wysokości - nawet 30 m. Polowanie jest grupowe.

Głuptak czarnoskrzydły jest krytycznie zagrożony wyginięciem. Głuptak przylądkowy jest narażony na wyginięcie.