Gnilikowate

Gnilikowate (Histeridae) to rodzina chrząszczy, do której zaliczamy ponad 4000 gatunków, z czego w Polsce występuje około 80 gatunków. Wszystkie są związane z martwą materią organiczną.

Są to małe chrząszcze o krępej budowie ciała. Pokrywy skrzydłowe lśnią metalicznym połyskiem. Część gatunków ma spłaszczony kształt ciała, wiele ma wysklepioną sylwetkę. Są to czarne lub brunatne owady, z rzadka występują czerwone plamy. Czułki są z niewielką buławką na końcu. Pokrywy skrzydłowe nie sięgają końca odwłoka.

Margarinotus graecusMargarinotus graecus

Margarinotus graecus

Margarinotus graecus to gatunek niewielkiego owada, chrząszcza z rodziny gnilikowatych. Ma krępą budowę ciała, wysklepione pokrywy skrzydłowe. Jest czarny z połyskiem. Głowa jest małych rozmiarów.

• Gnilik czerwonoplamy (Hister quadrimaculatus)

Często żyją pod korą drzew, w gnijących szczątkach lub w odchodach, głównie kopytnych. Są gatunki żyjące w mrowiskach, ptasich gniazdach.

To często owady o nocnej aktywności.

Zwykle owady te mają rozmiary 6-10 mm długości ciała. Gatunki tropikalne osiągają 2 cm długości ciała.

Jaja samica składa prawdopodobnie raz w roku.

Część gatunków to drapieżniki polujące na inne owady.

Gniliki, które żyją w padlinie są wykorzystywane w entomologii sądowej.