Gruchacze

Gruchacze (Psophiidae) to rodzina ptaków z rzędu żurawiowych, do której zaliczamy zaledwie 3 gatunki.

Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. Ptaki te mają długie nogi, pozbawione nad stawem skokowym upierzenia. Szyja jest długa, a dziób krótki, zakrzywiony na końcu. Ogon krótki, pokrywy ogonowe długie. Pióra są miękkie, szczególnie na szyi i głowie przypominają bardziej futro niż upierzenie. Ubarwienie zwykle czarne z czerwonym, zielonym lub brązowym połyskiem. Część lotek białych, szarych lub brązowych. Zewnętrzne chorągiewki przekształcone we włókna. Oczy duże i ciemne. Skrzydła zaokrąglone. Ogon schowany pod lotkami drugorzędowymi.

Gruchacz białoskrzydłyGruchacz białoskrzydły

Psophia leucoptera

Gruchacz białoskrzydły (Psophia leucoptera) to gatunek ptaka z rodziny gruchaczy. Upierzenie czarne z białymi piórami na skrzydłach. Nogi szare. Dziób w bladych odcieniach żółtego i szarego.

Gruchacz siwoskrzydłyGruchacz siwoskrzydły

Psophia crepitans

Gruchacz siwoskrzydły (Psophia crepitans) to gatunek ptaka z rodziny gruchaczy. Ptak ten ma długie nogi i szyję, krótki, lekko zakrzywiony na końcu dziób, niewielką głowę, ciemne oczy.

• Gruchacz zielonoskrzydły (Psophia viridis)

Ptaki te występują w wilgotnych lasach tropikalnych Ameryki Południowej.

Poniższa tabela zawiera dane na temat występowania opisanych tu gatunków z tej rodziny na różnych kontynentach. Jeżeli jeden gatunek występuje na kilku kontynentach, to jest ujęty we wszystkich tych miejscach.

KontynentLiczba gatunków
Europa0
Azja0
Afryka0
Ameryka Północna0
Ameryka Południowa2
Australia0
Antarktyda0

Gruchacze rzadko latają, żyją w stadach, liczących nawet 100 ptaków. Większość dnia spędzają na ziemi, noc spędzają na drzewach. Głos jaki wydają jest donośny, przypomina trąbienie i gdakanie. Ptaki te żerują na ziemi.

Długość ciała wynosi od 43 do 52 cm, ciężar ciała około 1 kg.

Gniazdują w dziuplach lub w koronie drzewa. Samica znosi 6-10 jaj.

Ptaki te zjadają pokarm pochodzenia roślinnego (głównie owoce) i zwierzęcego (owady, w tym mrówki, muchy i inne bezkręgowce).

Ptaki te nie są zagrożone wymarciem.