Gruchacze

Gruchacze (Psophiidae) to rodzina ptaków z rzędu żurawiowych, do której zaliczamy zaledwie 3 gatunki.

Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. Ptaki te mają długie nogi, pozbawione nad stawem skokowym upierzenia. Szyja jest długa, a dziób krótki, zakrzywiony na końcu. Ogon krótki, pokrywy ogonowe długie. Pióra są miękkie, szczególnie na szyi i głowie przypominają bardziej futro niż upierzenie. Ubarwienie zwykle czarne z czerwonym, zielonym lub brązowym połyskiem. Część lotek białych, szarych lub brązowych. Zewnętrzne chorągiewki przekształcone we włókna. Oczy duże i ciemne. Skrzydła zaokrąglone. Ogon schowany pod lotkami drugorzędowymi.

Gruchacz siwoskrzydłyGruchacz siwoskrzydły

Psophia crepitans

Gruchacz siwoskrzydły (Psophia crepitans) to gatunek ptaka z rodziny gruchaczy. Ptak ten ma długie nogi i szyję, krótki, lekko zakrzywiony na końcu dziób, niewielką głowę, ciemne oczy.

• Gruchacz białoskrzydły (Psophia leucoptera)
  • Gruchacz zielonoskrzydły (Psophia viridis)

Ptaki te występują w wilgotnych lasach tropikalnych Ameryki Południowej.

Gruchacze rzadko latają, żyją w stadach, liczących nawet 100 ptaków. Większość dnia spędzają na ziemi, noc spędzają na drzewach. Głos jaki wydają jest donośny, przypomina trąbienie i gdakanie. Ptaki te żerują na ziemi.

Długość ciała wynosi od 43 do 52 cm, ciężar ciała około 1 kg.

Gniazdują w dziuplach lub w koronie drzewa. Samica znosi 6-10 jaj.

Ptaki te zjadają pokarm pochodzenia roślinnego (głównie owoce) i zwierzęcego (owady, w tym mrówki, muchy i inne bezkręgowce).

Ptaki te nie są zagrożone wymarciem.