Grzebacze szczerklinowate

Grzebacze szczerklinowate (Sphecidae) to rodzina owadów z rzędu błonkoskrzydłych. W Polsce żyje 9 gatunków z tej rodziny owadów. Niedawno z rodziny tej wyszczególniono pewne gatunki do odrębnej rodziny Crabronidae.

Błonkówki te mają smukłą sylwetkę ciała. Odwłok w przedniej części jest zwykle bardzo cienki. Ubarwienie ciała na ogół czarne, poza kilkoma segmentami odwłoka, które są pomarańczowe. Aparat gębowy jest typu gryzącego. Za pomocą dość dużych żuwaczek, owad transportuje ofiary do kryjówki. Na tułowiu znajdują się szare włoski.

Owady te są obecne na terenie całego kraju, choć tylko szczerklina piaskowa jest wszędzie dość pospolita. Owady te preferują piaszczyste tereny. Imagines siadają na kwiatach selerowatych.

To owady o dziennej aktywności.

Samica kopie norkę w ziemi, do której znosi upolowanego owada i składa tam jedno jajo. Norka jest zamykana i maskowana. Część gatunków po kilku dniach doposaża norkę w kolejne owady. Larwy na ogół rozwijają się do maksymalnych rozmiarów już po kilkunastu dniach. Poczwarka jest typu wolnego. Owady te przechodzą przeobrażenie zupełne.

Owady dorosłe odżywiają się nektarem i pyłkiem kwiatowym. Larwy są mięsożerne i żywią się larwami motyli nocnych, upolowanymi przez samicę oraz owadami prostoskrzydłymi.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres lotu szzerkliny gąsienicówki.
        Okres lotu szczerkliny miernikówki
       Okres lotu szczerkliny piaskowej.