Grzebacze szczerklinowate

Grzebacze szczerklinowate (Sphecidae) to rodzina owadów z rzędu błonkoskrzydłych. W Polsce żyje 9 gatunków z tej rodziny owadów. Niedawno z rodziny tej wyszczególniono pewne gatunki do odrębnej rodziny Crabronidae.

Błonkówki te mają smukłą sylwetkę ciała. Odwłok w przedniej części jest zwykle bardzo cienki. Ubarwienie ciała na ogół czarne, poza kilkoma segmentami odwłoka, które są pomarańczowe. Aparat gębowy jest typu gryzącego. Za pomocą dość dużych żuwaczek, owad transportuje ofiary do kryjówki. Na tułowiu znajdują się szare włoski.

Szczerklina gąsienicówkaSzczerklina gąsienicówka PL

Ammophila pubescens

Szczerklina gąsienicówka (Ammophila pubescens) to owad z rodziny grzebaczy szczerklinowatych. Ubarwienie czarne. Tylko część środkowa odwłoka jest pomarańczowa.

Szczerklina miernikówkaSzczerklina miernikówka

Ammophila heydeni

Szczerklina miernikówka (Ammophila heydeni) to gatunek błonkówki z rodziny grzebaczy szczerklinowatych. Najbardziej rozpoznawalną cechą tej błonkówki są czerwone przednie i środkowe odnóża, a także srebrzysty tułów.

Szczerklina piaskowaSzczerklina piaskowa PL

Ammophila sabulosa

Szczerklina piaskowa (Ammophila sabulosa) to największa nasza szczerklina i jednocześnie najbardziej pospolita, podobna do pozostałych gatunków. Ma smukłą sylwetkę, jest czarna, za wyjątkiem pomarańczowych kilku segmentów odwłoka.

• Szczerklina rośliniarkówka (Ammophila campestris)
  • Wytrzeszczka terczówkowa (Astata boops)
  • Dzierżeń skrzydłopasek (Miscophus spurius)
  • Piaśnica rolnicówka (Padolonia affinis)
  • Piaśnica czarnoruda (Padolonia hirsuta)
  • Prionyx subfuscatus
  • Sceliphron destillatorium
  • Nęk swierszczojad (Sphex rufocinctus)
  • Chwastosz karaczaniarz (Tachysphex lativalvis)
  • Chwastosz długoszczęki (Tachysphex panzeri)

Owady te są obecne na terenie całego kraju, choć tylko szczerklina piaskowa jest wszędzie dość pospolita. Owady te preferują piaszczyste tereny. Imagines siadają na kwiatach selerowatych.

To owady o dziennej aktywności.

Samica kopie norkę w ziemi, do której znosi upolowanego owada i składa tam jedno jajo. Norka jest zamykana i maskowana. Część gatunków po kilku dniach doposaża norkę w kolejne owady. Larwy na ogół rozwijają się do maksymalnych rozmiarów już po kilkunastu dniach. Poczwarka jest typu wolnego. Owady te przechodzą przeobrażenie zupełne.

Owady dorosłe odżywiają się nektarem i pyłkiem kwiatowym. Larwy są mięsożerne i żywią się larwami motyli nocnych, upolowanymi przez samicę oraz owadami prostoskrzydłymi.

Szczerklina gąsienicówka: Okres lotu szzerkliny gąsienicówki.
        Szczerklina miernikówka: Okres lotu szczerkliny miernikówki
       Szczerklina piaskowa: Okres lotu szczerkliny piaskowej.