Hubara

Hubara, hubara saharyjska (Chlamydotis undulata) to gatunek ptaka z rodziny dropi, mający majestatyczna postawę ciała. Szyja długa. Nogi także. Upierzenie w kolorze piaskowym z delikatnym rysunkiem. Na głowie występuje niewielki czub. Od otworów usznych aż po nasadę szyi biegnie pas czarnych piór - cecha charakterystyczna dla tego gatunku. Od spodu pióra są białe. Wole nakrapiane, a na brzuchu i pokrywach podogonowych widoczne są czarne pręgi. Brak dymorfizmu płciowego.

Hubara (Chlamydotis undulata)
© Johannes D. Mayer - Fotolia.com

Zamieszkuje otwarte i suche tereny Afryki. Jest spotykana na stepach, półpustyniach i pustyniach. Sporadycznie zalatuje do naszego kraju (kilka obserwacji).

To ptak wędrowny lub osiadły (w zależności od regionu). To ptak bardzo wrażliwy na stres. Lot majestatyczny. Hubara bardzo rzadko się odzywa.

Osiąga od 1,1 do 2,7 kg masy ciała przy 65 cm długości ciała. Skrzydło o długości 31-43 cm, rozpiętość skrzydeł do 150 cm.

Zjada pokarm roślinny, poluje też na bezkręgowce.

Raz w roku samica składa 1-3 jaja.

VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.