logo

Dropie

Dropie (Otididae) to rodzina ptaków z rzędu żurawiowatych. Rodzina ta liczy dziś 9 rodzajów i 25 gatunków. W Polsce żyją 3 gatunki z tej rodziny ptaków.

Cechą charakterystyczną są długie nogi, nie opierzone, długie palce. Upierzenie z wierzchu zwykle płowe lub szare z ciemnym rysunkiem. Spód jasny. U niektórych gatunków występują czuby lub wąsy ze szczeciniastych piór, a także pasy długich piór po bokach szyi.

Drop (zwyczajny)Drop (zwyczajny) PL Zalatujący  !

Otis tarda

Drop to gatunek dużego ptaka, będący obecnie na wymarciu, jest bardzo nieliczny w naszym kraju. W szacie godowej samiec ma wierzch ciała rdzawy, upstrzony ciemnymi plamami, ułożone faliście. Głowa i szyja popielate.

Hubara arabskaHubara arabska PL Zalatujący  !

Chlamydotis macqueenii

Hubarka arabska, hubara arabska (Chlamydotis macqueenii) to gatunek ptaka z rodziny dropi, bardzo podobny do hubary, uznawany niegdyś za jej podgatunek

StrepetStrepet PL Zalatujący  !

Tetrax tetrax

To jeden z mniejszych przedstawicieli dropi, obserwowany u nas ostatnio w 1950 roku. Ubarwienie płowe. U samca na szyi znajduje się szeroka ciemna obroża z białymi przepaskami na brzegach.

Drop australijskiDrop australijski

Ardeotis australis

Drop australijski (Ardeotis australis) to ptak z rodziny dropi. Wierzch brązowoszary z czarnym nakrapianiem pokryw skrzydeł. Wierzch głowy czarny. Reszta głowy, szyja i spód są jasnoszare poza ciemną linią na piersi.

Drop białoskrzydłyDrop białoskrzydły

Ardeotis denhami

Dropik białoskrzydły (Neotis denhami) to gatunek dropia. Wierzch ciemnobrązowy, cześć skrzydeł i ogona czarno-biała, pstrokata, głowa i szyja szarawe, u nasady szyi rdzawy nalot.

Drop olbrzymiDrop olbrzymi

Ardeotis kori

Drop olbrzymi (Ardeotis kori) to gatunek dużego ptaka z rodziny dropi. Samica jest mniejsza od samca. Upierzenie głowy i szyi jest pstre, wyraźnie widać czarno-białe, drobne kreskowanie. Na głowie ciemny czub.

Dropik czarnobrzuchy

Lissotis melanogaster

Dropik czarnobrzuchy (Lissotis melanogaster) to gatunek ptaka z rodziny dropi. U samca prawie cały spód jest czarny, oddzielony od płowych, nakrapianych piór białym obszarem.

Dropik czarnyDropik czarny

Afrotis afra

Dropik czarny (Afrotis afra) to gatunek dropia. Upierzenie z wierzchu biało-brązowawe, w prążki. spód i szyja czarne, głowa czarna z białymi plamami. nogi żółte, silne, dość długie.

Dropik jasnoskrzydłyDropik jasnoskrzydły

Afrotis afraoides

Dropik jasnoskrzydły (Afrotis afraoides) to gatunek dropia. Upierzenie z wierzchu biało-ciemnobrązowe, w prążki. Spód i szyja czarne, głowa czarna z białymi za oczami i jasną czapeczką.

Dropik rdzawoczubyDropik rdzawoczuby

Lophotis ruficrista

Dropik rdzawoczuby (Lophotis ruficrista) to ptak z rodziny dropi. Upierzenie z wierzchu brązowe z ciemnymi i jasnymi plamami, spód czarny, w okolicy piersi białe pióra. Szyja z przodu ciemniej ubarwiona.

Hubara saharyjskaHubara saharyjska

Chlamydotis undulata

Hubara, hubara saharyjska (Chlamydotis undulata) to gatunek ptaka z rodziny dropi, mający majestatyczna postawę ciała. Szyja długa. Nogi także. Upierzenie w kolorze piaskowym z delikatnym rysunkiem. Na głowie występuje niewielki czub.

• drop arabski (Ardeotis arabs)
  • drop etiopski (Ardeotis heuglinii)
  • drop czarnogłowy (Ardeotis ludwigii)
  • drop indyjski (Ardeotis nigriceps)
  • drop nubijski (Ardeotis nuba)
  • dropik modry (Eupodotis caerulescens)
  • dropik senegalski (Eupodotis senegalensis)
  • dropik somalijski (Heterotetrax humilis)
  • dropik namibijski (Heterotetrax rueppelii)
  • dropik szaroszyi (Heterotetrax vigorsii)
  • hubarka bengalska (Houbaropsis bengalensis)
  • dropik białouchy (Lissotis hartlaubii)
  • dropik bladoczuby (Lophotis gindiana)
  • dropik sahelski (Lophotis savilei)
  • hubarka długoczuba (Sypheotides indicus)

Występują w Afryce, Europie, Azji, jeden gatunek w Australii. W Europie żyją 3 gatunki, wszystkie można spotkać w Polsce, jeden z nich jest lęgowy. Ich środowiskiem są stepy, półpustynie.

Latają niechętnie, dobrze biegają. Potrafią biegać z prędkością 40 km/h. Są bardzo czujne i płochliwe.

Dropie nie mają gruczołu kuprowego. Nie posiadają także tylnego palca. Dropie nie mają wola, mają silnie umięśniony żołądek i długie jelito ślepe, które wraz z połykanymi kamykami umożliwiają trawienie różnorodnego pokarmu.

Gnieżdżą się na ziemi. Gniazdo to niewysłane roślinnością niewielkie zagłębienie w ziemi. Samica składa zwykle 1-2 jaja (niektóre gatunki do 6). Czas inkubacji wynosi 20-25 dni. Samce nie wysiadują jaj. Odbywają widowiskowe toki.

Żywią się pokarmem mieszanym. Zjadają pędy, kwiaty, nasiona, jagody, chrząszcze, szarańczaki, małe gady, płazy, ssaki, jaja, pisklęta.

Zagrożone są drop indyjski, hubarka bengalska, hubarka długoczuba, narażony jest drop zwyczajny.

To jedne z najcięższych ptaków latających.

Drop (zwyczajny): Trwa okres lęgowy dropia.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 link tutaj