PL

Strepet

Strepet (Tetrax tetrax) to ptak z rodziny dropi, niegdyś obserwowany w naszym kraju. Ubarwienie płowe. U samca na szyi znajduje się szeroka ciemna obroża z białymi przepaskami na brzegach. Zimą samiec traci to jaskrawe upierzenie. Wierzch ciała popielaty z ciemnym kreskowaniem. Spód biały.

Strepet (Tetrax tetrax)
© waidmannsheil - Fotolia.com

Zamieszkuje stepy i pola z niską roślinnością w Europie, Azji i Afryce. W Polsce sporadyczne obserwacje. Ostatnia obserwacja w 1950 roku.

Poza lęgami tworzy dość liczne grupy. W locie szybko porusza skrzydłami, ale mało energicznie.

Zjada zielone części roślin, owady i inne drobne zwierzęta.

Samiec tokuje o świcie i o zmroku, prezentując swoje upierzenie szyi, podskakując i wydając słyszalne nawet z 500 metrów odgłosy. Gniazduje na ziemi. Raz w roku samica składa 3-4 jaja, które wysiaduje przez 20-21 dni. Prowadzi osiadły i wędrowny tryb życia.

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce chroniony.