PL

Drop

Drop (Otis tarda) to ptak z rodziny dropi. Samiec jest znacznie większy od samicy. W szacie godowej samiec ma wierzch ciała rdzawy, upstrzony ciemnymi plamami, ułożone faliście. Głowa i szyja popielate. Na karku opaska rudawa. Spód jasny. Po bokach dzioba sterczą do tyłu pęczki rzadkich piór. Samica jest podobna, nie ma jednak wąsów.

Drop(Otis tarda)
© scooperdigital - Fotolia.com

Europa, Azja. W Polsce jest bardzo nielicznym ptakiem lęgowym. Obecnie na wymarciu. W Polsce ostatnio notowano dropia w latach osiemdziesiątych. Liczniejszy jedynie w Hiszpanii. Zamieszkuje stepy, pola z uprawą rzepaku, lucerny. Wymaga pustej, płaskiej przestrzeni z widokiem na kilka kilometrów.

Dropie ze środkowej Europy prowadzą osiadły tryb życia. Trzymają się w stadach. Populacje wschodnie wędrują na zimę. Poruszanie się jest powolne.

W locie przypomina gęś, ale z orlimi skrzydłami. Nóg nie widać. Brak fazy lotu ślizgowego.

Ptak ten zjada zielone części roślin. Latem zjada też owady i inne drobne zwierzęta, jak płazy.

Gniazdo buduje na ziemi. Samica raz w roku od połowy kwietnia do maja składa 2 jaja, które sama wysiaduje przez 23-28 dni. Samiec nie interesuje się samicą ani młodymi. Cały czas tokuje i w ciągu sezonu łączy się z wieloma samicami. Pisklęta rodzą się niedołężne. Są karmione przez matkę. Potrafią latać po 6 tygodniach.

VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.

Dropie nie znoszą żadnych zmian na swoim terenie, co jest między innymi powodem ich wymierania.

Samiec dropia jest najcięższym europejskim ptakiem.