PL

Jaź

Jaź (Leuciscus idus) to ryba z rodziny karpiowatych, podobna do płoci. Ciało jest bocznie spłaszczone, lekko wygrzbiecone, pokryte łuskami niewielkich rozmiarów. Ryba ta z wierzchu jest szaroniebieska lub ciemnozielona, boki ma srebrne, a spód biały. Zęby gardłowe występują w dwóch szeregach. Płetwy znajdujące się w dolnej części ciała są żółte lub czerwone. Płetwa ogonowa i grzbietowa jest szara. W stawach hodowlanych występuje odmiana o ubarwieniu pomarańczowym. Jest to złota orfa.

Jaź (Leuciscus idus)
© Christoph Werner - Fotolia.com

Ryba ta występuje rzekach, stawach, jeziorach, zbiornikach zaporowych Europy i Azji. Preferuje wody czyste o niskiej temperaturze.

To samotnik. Tylko wiosną żeruje w niewielkich grupkach, a podczas tarła łączy się w stada.

Jaź zjada faunę denną, a także roślinność wodną, choć w mniejszym stopniu.

Okres rozrodczy przypada na marzec i kwiecień. Trwa około 10 dni. Tarło odbywa się w zbiornikach wody stojącej. Ikra przykleja się do wodnej, zeszłorocznej roślinności.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Wymiar ochronny dla tego gatunku to 25 cm. Brak okresu ochronnego. Jazie mają niewielkie znaczenie gospodarcze.