Jelonkowate

Jelonkowate (Lucanidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 1000 gatunków. W Polsce żyje zaledwie 7 gatunków z tej rodziny owadów.

U chrząszczy tych widoczny jest wyraźny dymorfizm płciowy. Samce są znacznie większe od samic, mają też dużych rozmiarów żuwaczki. Ubarwienie krajowych gatunków jest brunatne, czarne, niebieskawe lub zielone. Ciało tych owadów jest spłaszczone grzbietowo-brzusznie. Głowa i przedplecze są duże i szerokie. Pokrywy skrzydłowe są płaskie, rzadko wypukłe. Oczy są małe. Czułki zagięte w połowie długości, zakończone złożoną buławką.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Występują na całym świecie, aczkolwiek najwięcej gatunków żyje w południowej i południowo-wschodniej części Azji.

Trudno jest spotkać gatunki z tej rodziny owadów, gdyż prowadzą dość skryty tryb życia. Najlepiej obserwować je podczas rójek wieczorem na pniach drzew, z których wycieka żywica w zranionych miejscach.

Larwy, typowe pędraki, rozwijają sie zwykle w drewnie. Rozwój jest zwykle długi, trwa nawet kilka lat. Odbywają widowiskowe gody, zwykle latem.

Pędraki zjadają drewno liściaste (najczęściej dąb i buk), dorosłe osobniki żywią się sokami roślinnymi.

Jelonkowate to najbardziej zagrożona wyginięciem grupa owadów w naszym kraju. W Polsce ochroną gatunkową są objęte jelonek rogacz, ciołek matowy, wynurt i dębosz żukowaty.

Można w Polsce spotkać postać dorosłą ciołka matowego.
          Trwa rójka u jelonka rogacza.
         Można w Polsce spotkać postać dorosłą jelonka rogacza.
         Okres występowania imago kostrzenia.

Największy chrząszcz na świecie
Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?