Jelonek rogacz

Jelonek rogacz (Lucanus cervus) to największy z rodzimych chrząszczy. Ubarwienie ciała jest brunatnoczarne. Występuje bardzo wyraźny dymorfizm płciowy. Samce są większe, są też wyposażone w bardzo duże żuwaczki, które przypominają poroże. Larwy są pędrakami. Ciało jest masywne, żółtobiałe z ciemniejszą głową, odnóża bardzo krótkie. Czułki zagięte w połowie z wachlarzowatą buławką.

To owad występujący w Europie poza jej północną częścią. To bardzo rzadki chrząszcz, występujący w naszym kraju. Występuje w dąbrowach.

Samce toczą walki o samice, używając swoich potężnych żuwaczek.

Larwy żerują w drewnie liściastym, zwykle w dębach, bukach, czasem lipach i wierzbach. Dorosły owad żywi się sokami rannych roślin.

Rójka ma miejsce w ciepłe letnie wieczory od końca czerwca do początku lipca. Podczas godów samce toczą boje o samice. Za pomocą żuwaczek próbują zrzucić przeciwnika z podłoża. Samiec usadawia się na samicy i obejmuje ją odnóżami. Wtedy dochodzi do kopulacji. Samica składa jaja do gleby w pobliżu drzewa żywiciela. Larwy podczas wzrostu linieją kilka razy, aż osiągną rozmiar 10 cm. Nawet po 8 latach od wyklucia się z jaj larwy przepoczwarzają się w glebie, w specjalnych komorach.

To owad zagrożony wymarciem w naszym kraju. Gatunek ten został wpisany na Polską Czerwoną Listę Gatunków Zagrożonych. Jest to gatunek znajdujący się pod ścisłą ochroną, stanowi także tak zwany gatunek naturowy na mocy postanowienia Dyrektywy Siedliskowej UE.

Samce ze względu na swoje żuwaczki muszą korzystać z żuwaczek samic, które ranią rośliny w celu wypłynięcia soków.

To jeden z największych owadów środkowej części Europy, a jednocześnie największy krajowy owad.

Trwa rójka u jelonka rogacza.
         Można w Polsce spotkać postać dorosłą jelonka rogacza.

Chiasognathus grantii
ikonaCiołek matowy
Dorcus parallelipipedus
ikonaDębosz żukowaty
Aesalus scarabaeoides
ikonaKostrzeń
Sinodendron cylindricum
ikonaWynurt
Ceruchus chrysomelinus
Jelonkowate

Największy chrząszcz na świecie

Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?