Kalifornijska salamandra nadrzewna

Kalifornijska salamandra nadrzewna, salamandra nadrzewna (Aneides lugubris) to gatunek płaza ogoniastego z rodziny salamander bezpłucnych. Głowa jest płaska, oczy duże,, odstające. Ogon jest długi, w przekroju okrągły, gruby, zwężający się ku końcowi i chwytny. Ogon może zwijać się w spiralę. Odnóża dobrze rozwinięte. Ciało jest oliwkowo-brązowe z żółtymi kropkami rozsianymi nieregularnie.

Kalifornijska salamandra nadrzewna (Aneides lugubris)
© Vibe Images - Fotolia.com

Płazy te spotyka się na południowo-wschodnich obszarach Ameryki Północnej.

Salamandra nadrzewna prowadzi lądowy i skryty tryb życia. Chowa się w różnego rodzaju wilgotnych szczelinach. Potrafi wspinać się na drzewa i żyć w dziuplach lub gniazdach gryzoni. To wyjątkowa zdolność u salamander. W dziuplach występuje nierzadko gromadnie.

Salamandra nadrzewna potrafi piszczeć.

To agresywny płaz. Zaciekle broni swojego terytorium.

Osiąga długość ciała 12-17,8 cm.

Palce kończą się silnie ukrwionymi zgrubieniami, które prawdopodobnie pełnią rolę narządów oddechowych.

W jamie gębowej znajdują się ostre zęby.

Poluje na owady, małe kręgowce oraz zywi się grzybami, które rosną w dziuplach. Wśród ofiar znajdują się krocionogi, chrząszcze, ślimaki.

Od lipca do września w dziuplach lub w szczelinach kory samica składa 12-20 dużych jaj (4-6,5 mm). Jajami opiekuje się samica i samiec. To jedyna salamandra bezpłucna, która chroni jaja. Potrafi nawet ukąsić człowieka w obronie potomstwa. Z jaj wykluwają się już przeobrażone młode.