logo

Kałużnicowate

Kałużnicowate (Hydrophilidae) to rodzina owadów z rzędu chrząszczy, do której zaliczamy ponad 2300 gatunków, z czego w Polsce występuje około 106.

Ciało owalne, często wysklepione, czarne, brązowe lub żółtawe. Czułki krótkie, zakończone są buławką.

Kałużnica czarnozielonaKałużnica czarnozielona PL

Hydrophilus piceus

Kałużnica czarnozielona (Hydrophilus piceus) to gatunek chrząszcza z rodziny kałużnicowatych. Ciało owalne, wysklepione, czarne z zielonkawym odcieniem. To nasz największy chrząszcz wodny.

Kałużnicowate żyją w wodach słodkich, także w strefie przybrzeżnej, rzadko w kale lub szczątkach roślin.

Prowadzą zwykle skryty tryb życia.

To małe chrząszcze, dorastające do od kilku milimetrów do 5 cm. Tylne odnóża są zaopatrzone we włoski, które ułatwiają im poruszanie się w wodzie. Tu też gromadzi się zapas powietrza do oddychania. Larwy zwykle są zaopatrzone w skrzelotchawki, które umożliwiają im oddychanie pod wodą.

Wodne gatunki składają jaja do wnętrza roślin lub na ich powierzchni. Gatunki lądowe składają jaja do wilgotnej ziemi lub do odchodów.

Osobniki dorosłe zjadają rośliny wodne, głównie glony, rzadziej polują na larwy owadów. Larwy są zwykle drapieżnikami.