Kałużnicowate

Kałużnicowate (Hydrophilidae) to rodzina owadów z rzędu chrząszczy, do której zaliczamy ponad 2300 gatunków, z czego w Polsce występuje około 106.

Ciało owalne, często wysklepione, czarne, brązowe lub żółtawe. Czułki krótkie, zakończone są buławką.

Kałużnicowate żyją w wodach słodkich, także w strefie przybrzeżnej, rzadko w kale lub szczątkach roślin.

Prowadzą zwykle skryty tryb życia.

To małe chrząszcze, dorastające do od kilku milimetrów do 5 cm. Tylne odnóża są zaopatrzone we włoski, które ułatwiają im poruszanie się w wodzie. Tu też gromadzi się zapas powietrza do oddychania. Larwy zwykle są zaopatrzone w skrzelotchawki, które umożliwiają im oddychanie pod wodą.

Wodne gatunki składają jaja do wnętrza roślin lub na ich powierzchni. Gatunki lądowe składają jaja do wilgotnej ziemi lub do odchodów.

Osobniki dorosłe zjadają rośliny wodne, głównie glony, rzadziej polują na larwy owadów. Larwy są zwykle drapieżnikami.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Największy chrząszcz na świecie
Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?