PL

Karaczan prusak

Karaczan prusak (Blatella germanica) to owad z rzędu karaczanów rodziny Blattidae o mocno spłaszczonej grzbietowo-brzusznie budowie ciała. Ciało jasnobrązowe, z długimi czułkami o długości nie przekraczającej długości ciała. Skrzydła nieznacznie wystają poza odwłok. Przedplecze mocno rozbudowane z dwoma ciemnymi pręgami. Głowa jest mała z dużymi oczami. Odwłok jest szeroki z charakterystycznymi wypustkami odwłokowymi (cerci). Odnóża są długie, pokryte kolcami.

Larwy są białe, przypominają kształtem dorosłego owada. Po każdym linieniu owad ciemnieje.

Karaczan prusak (Blatella germanica)
© Moon Art - Fotolia.com

Występuje wszędzie tam, gdzie mieszka człowiek. Niegdyś częsty, dziś coraz rzadszy ze względu na wzrost poziomu higieny w miejscach zamieszkania. W tropikach występuje także poza ludzkimi osiedlami.

Aktywny przez cały rok. To owad o skrytym i nocnym trybie życia. Bardzo szybki i zwinny. Zaskoczony natychmiast chowa się w zakamarkach i szczelinach. Nie ma zdolności aktywnego lotu. Skrzydła przydają się podczas spadania, owad wówczas szybuje.

Jest wszystkożerny, zjada zwykle odpadki żywności.

Samica składa jaja do kokona. Samica może wytworzyć 3-4 takie kokony po 40-50 jajeczek w środku. Kokon samica nosi do 4 tygodni. Gdy kokon jest już widoczny wewnątrz rozwijają się już larwy. Zawiązki skrzydeł u larw pojawiają się już po drugim linieniu. Rozwój larw trwa 6 miesięcy. W temperaturze poniżej 10°C rozwój larw ustaje.

Nie jest to gatunek zagrożony wymarciem. Owad ten jest uważany za szkodnika i jest powszechnie tępiony.

Prusaki zanieczyszczają żywność przechowywaną w domostwach, są też nosicielami różnych chorób.