PL

Karaczan wschodni, karaluch

Karaczan wschodni, karaluch (Blatta orientalis) to gatunek karaczana, pospolitego owada synantropijnego o czarno-czerwonym ubarwieniu. Na końcu odwłoka znajdują się charakterystyczne dwa wyrostki. Owad ten ma dobrze rozwinięte skrzydła (u samicy są szczątkowe), a mimo to nie lata. Karaczan ten ma długie czułki, równe lub nieco dłuższe niż długość ciała.

Karaczan wschodni, karaluch (Blatta orientalis)
© Marco Uliana - Fotolia.com

Karaluchy pochodzą z Afryki Północnej. Mają zasięg kosmopolityczny, u nas były wszędzie pospolite w różnego rodzaju starych pomieszczeniach, piekarniach, rzadziej w naturalnym środowisku. Z uwagi na wzrost poziomu higieny w ostatnich latach, coraz rzadziej można spotkać tego owada w domostwach.

Karaluch unika światła. Największą aktywność karaluchy przejawiają o zmierzchu i przed świtem.

Karaczan wschodni dorasta do 25-30 mm długości ciała. Aparat gębowy jest typu gryzącego.

To wszystkożerny owad. Zjada resztki żywności lub produkty przechowywane w spiżarniach, nawet resztki paznokci i włosów.

Karaluch rozmnaża się przez cały rok. Samica składa jaja do ooteki - kokonu, który z początku nosi ze sobą. W ciągu roku składa 10 takich kokonów. Larwy wielokrotnie linieją przez okres siedmiu miesięcy. Po tym okresie młode przyjmują postać dorosłego owada.

Karaluch przenosi wiele chorób groźnych dla człowieka. Należą do nich nieżyt żołądka, dur brzuszny, czerwonka, zapalenie płuc a nawet gruźlica.