logo

Kardynały

Kardynały (Cardinalidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych. Rodzina ta liczy dziś 49 gatunków. W Polsce kardynały nie występują. Niegdyś gatunki tej rodziny zaliczano do łuszczaków.

Upierzenie tych ptaków jest bardzo różnorodne. Wiele z nich jest bardzo kolorowych. To najbarwniejsze ptaki śpiewające.

Kardynał karmazynowyKardynał karmazynowy

Cardinalis sinuatus

Kardynał karmazynowy (Cardinalis sinuatus) to gatunek ptaka z rodziny kardynałów. Upierzenie szaropopielate. Na głowie czub. Dziób gruby i krótki, złoty. Samiec ma czerwony koniec czuba, część głowy i skrzydeł, pierś i spód ciała.

Kardynał szkarłatnyKardynał szkarłatny

Cardinalis cardinalis

Kardynał szkarłatny to najbardziej charakterystyczny przedstawiciel rodziny kardynałów, zamieszkujący Amerykę Północną i Środkową. Na głowie znajduje się duży czubek. Okolice oczu i nasady dzioba są czarne.

Kostogryz białobrzuchyKostogryz białobrzuchy

Caryothraustes poliogaster

Kostogryz białobrzuchy (Caryothraustes poliogaster) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny kardynałów. Upierzenie żółtawe, ciemniejsze z wierzchu, szare na brzuchy. Na głowie czarna maska.

Kostogryz maskowyKostogryz maskowy

Caryothraustes canadensis

Kostogryz maskowy (Caryothraustes canadensis) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny kardynałów. Upierzenie żółtawe, ciemniejsze z wierzchu, na głowie czarna maska.

Łuszcz czarnogłowyŁuszcz czarnogłowy

Pheucticus melanocephalus

Łuszcz czarnogłowy (Pheucticus melanocephalus) to gatunek ptaka z rodziny kardynałów. Samiec ma pomarańczowo-czarne upierzenie z białymi przepaskami i plamami na skrzydłach. Czarna jest głowa, ogon i skrzydła.

Łuszcz strojny

Pheucticus ludovicianus

Łuszcz strojny (Pheucticus ludovicianus) to gatunek ptaka z rodziny kardynałów. Samiec ma czarną głowę i wierzch ciała, spód biały, na skrzydłach białe elementy. Na piersi czerwona plama, wyglądająca jakby ptak był zbroczony krwią.

Łuszcz żółtobrzuchyŁuszcz żółtobrzuchy

Pheucticus chrysogaster

Łuszcz żółtobrzuchy (Pheucticus chrysogaster) ma upierzenie głowy, wierzchu i spodu żółte, ogon czarny z białawą nasadą, skrzydła czarno-białe. Dziób krótki, o solidnej budowie.

Łuszczyk błękitnyŁuszczyk błękitny

Passerina caerulea

Łuszczyk błękitny (Passerina caerulea) to gatunek ptaka z rodziny kardynałów. Samiec ma niebieskie upierzenie, czarno-brązowe skrzydła. Samica jest brązowa z płowym spodem.

Łuszczyk indygowy

Passerina cyanea

Łuszczyk indygowy (Passerina cyanea) to gatunek ptaka z rodziny kardynałów. Samiec ma niebieskie upierzenie w odcieniu indygo.

Łuszczyk lazurowyŁuszczyk lazurowy

Passerina amoena

Łuszczyk lazurowy (Passerina amoena) to gatunek ptaka z rodziny kardynałów. Samiec ma niebieską głowę, szyję, płaszcz, część lotek i sterówek pokrywy ogonowe. Z wierzchu rdzawe plamy, pierś rdzawa.

Łuszczyk wielobarwnyŁuszczyk wielobarwny

Passerina ciris

Łuszczyk wielobarwny (Passerina ciris) to gatunek ptaka z rodziny kardynałów. Samiec ma niezwykle barwne upierzenie. Głowa niebieska z zielonkawym kantarkiem, pomarańczową obrączką wokół oka. Gardło i spód czerwone.

• indygówka wenezuelska (Amaurospiza carrizalensis)
  • indygówka jasna (Amaurospiza concolor)
  • indygówka ciemna (Amaurospiza moesta)
  • kardynał pąsowy (Cardinalis phoeniceus)
  • kostogryz szkarłatny (Caryothraustes celaeno)
  • kostogryz czerwony (Caryothraustes erythromelas)
  • indygówka szafirowa (Cyanocompsa parellina)
  • indygówka niebieska (Cyanoloxia brissonii)
  • indygówka stalowa (Cyanoloxia cyanoides)
  • indygówka modra (Cyanoloxia glaucocaerulea)
  • indygówka amazońska (Cyanoloxia rothschildii)
  • granatówka czarnogłowa (Granatellus pelzelni)
  • granatówka szarogardła (Granatellus sallaei)
  • granatówka białosterna (Granatellus venustus)
  • habia czarnolica (Habia atrimaxillaris)
  • habia oliwkowa (Habia carmioli)
  • habia czubata (Habia cristata)
  • habia czerwonogardła (Habia fuscicauda)
  • habia szara (Habia gutturalis)
  • habia okularowa (Habia olivacea)
  • habia mrówcza (Habia rubica)
  • habia Sztolcmana (Habia stolzmanni)
  • łuszczyk żółtobrzuchy (Passerina leclancherii)
  • łuszczyk różowobrzuchy (Passerina rositae)
  • łuszczyk tęczowy (Passerina versicolor)
  • łuszcz kapturowy (Pheucticus aureoventris)
  • łuszcz żółty (Pheucticus chrysopeplus)
  • łuszcz czarnogoleniowy (Pheucticus tibialis)
  • piranga ognista (Piranga bidentata)
  • piranga czerwonogłowa (Piranga erythrocephala)
  • piranga cynobrowa (Piranga flava)
  • piranga białoskrzydła (Piranga leucoptera)
  • piranga żółtorzytna (Piranga ludoviciana)
  • piranga szkarłatna (Piranga olivacea)
  • piranga różowogardła (Piranga roseogularis)
  • piranga pąsowa (Piranga rubra)
  • piranga żółtobrzucha (Piranga rubriceps)
  • łuszczyk czarnogardły (Spiza americana)

Ptaki te zamieszkują dużą część Ameryki Północnej i Ameryki Południowej. Zajmują różnorodne środowiska, od suchych zarośli pustynnych po tropikalne lasy.

Ptaki te przejawiają różne zachowania w zależności od gatunku. Są pośród nich samotnicy, inne tworzą grupy społeczne. Niektóre gatunki prowadzą tryb osiadły, inne koczują.

Gniazdo to zwykle czarka umieszczana na drzewie albo krzewie, budowane na ogół przez samicę. Samica znosi 2-5 białych jaj. Okres inkubacji wynosi 11-14 dni. Pisklęta przebywają w gnieździe przez 9-15 dni.

Zjadają nasiona chwastów, zbóż, owoce, pąki kwiatów i kwiaty oraz owady.

Ptaki te nie są zagrożone wymarciem.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Ptaki online na żywo

W Internecie jest wiele stron z możliwością podglądania ptaków na żywo online, za pośrednictwem kamer. Najczęściej podgląda się ptaki w ich gniazdach oraz przy karmnikach.