Karmazynkowate

Karmazynkowate (Lycidae) to rodzina chrząszczy, do której zaliczamy w Polsce tylko 8 gatunków owadów.

Owady dorosłe mają czerwone ubarwienie. Głowa i czasem przedplecze są na ogół czarne. Ich ciało jest silnie spłaszczone grzbietowo-brzusznie. Pokrywy często są żeberkowane. Nierzadko na przedpleczu znajduje się ciemniej zabarwione wgłębienie.

Dictyoptera auroraDictyoptera aurora PL

Dictyoptera aurora

Dictyoptera aurora to gatunek chrząszcza z rodziny karmazynkowatych. Odnóża i głowa są czarne, przedplecze czerowno-czarne, natomiast pokrywy są czerwone z podłużnym żeberkowaniem z delikatną siateczką.

Ogniokryw czarnoczerwonyOgniokryw czarnoczerwony PL

Pyropterus nigroruber

Ogniokryw czarnoczerwony (Pyropterus nigroruber) to gatunek chrząszcza z rodziny karmazynkowatych. Ma jaskrawo ubarwione, czerwone pokrywy skrzydłowe, żeberkowane. Przedplecze oraz głowa są czarne.

• Platycis minutus

Większość gatunków żyje w tropikach. To owady leśne.

Dorosłe osobniki siadają na próchniejącym drewnie, a także na kwiatach selerowatych.

Owady te osiągają 7-14 mm długości ciała. Odnóża są typu krocznego, czułki paciorkowate lub piłkowane.

Samica jaja składa w pęknięciach kory próchniejących drzew albo bezpośrednio do gleby.

Osobniki dorosłe często nie pobierają pokarmu i giną zaraz po odbyciu godów. Larwy odżywiają się substancjami powstałymi z fermentacji drewna podczas jego rozkładu. Zjadają też drobne owady.

Ogniokryw czarnoczerwony: Okres występowania postaci dorosłej owada o nazwie ogniokryw czarnoczerwony.