Koati południowy, ostronos rudy

Koati południowy, ostronos rudy (Nasua nasua) to drapieżny ssak z rodziny szopowatych z Ameryki Południowej. Ma charakterystyczny, ruchliwy długi pysk, penetruje nim dziuple w drzewach w poszukiwaniu pokarmu.

Koati południowy, ostronos rudy(Nasua nasua)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © medianauka.pl

Lasy Ameryki Południowej. Zamieszkuje gęste lasy.

Aktywny w dzień. Żyje w grupach 5-50 osobników samych samców i samych samic. Samce z samicami przebywają tylko w okresie godowym. Samce walczą wówczas ze sobą. Sprawnie chodzi po drzewach. Kopie w ziemi, wygrzebując korzenie.

Pokarm bardzo zróżnicowany w następujących proporcjach: 3/4 - pokarm zwierzęcy, 1/4 - roślinny. Przeszukuje dziuple drzew i wydobywa z nich owady, pisklęta, ptasie jaja.

Ciąża trwa 70-77 dni. Samica przed porodem izoluje się od grupy w dziupli drzewa. Rodzą się 2-7 młode o masie 150 g. Samica karmi młode przez 4,5 miesiąca. Dojrzałość płciową ostronosy rude osiągają w wieku 2 lat.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Ostronos rudy, koati (Nasua nasua)