Szopowate

Szopowate (Procyonidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 19 gatunków w 8 rodzajach. W Polsce nie żyją żadne gatunki z tej rodziny ssaków. Panda wielka bywa klasyfikowana w rodzinie niedźwiedziowatych.

Są to zwierzęta o zróżnicowanym kształcie. Małe osobniki mają wydłużone ciało, dość długi ogon, zwykle krótki i szeroki pysk, krótki i szpiczaste lub okrągłe uszy. Kończyny są 5-palczaste. Pazury są krótkie, czasem częściowo wciągane. Na ogonie często znajdują się pierścienie.

Kinkażu, kinkażu żółtyKinkażu, kinkażu żółty

Potos flavus

Kinkażu żółty (Potos flavus) to ssak z rodziny szopowatych o cennym futrze. Zwierzę to ma skrócony pysk, okrągławą głowę. Ogon jest chwytny. Ubarwienie brunatne z oliwkowym odcieniem, żółtobrunatne lub brązowe.

Koati południowy, ostronos rudyKoati południowy, ostronos rudy

Nasua nasua

Koati południowy, zwany też ostronosem rudym, to drapieżnik ssak z rodziny szopowatych z Ameryki Południowej. Ma charakterystyczny, ruchliwy długi pysk, penetruje nim dziuple w drzewach w poszukiwaniu pokarmu.

Olingo puszystoogonowyOlingo puszystoogonowy

Bassaricyon gabbii

Olingo puszystoogonowy (Bassaricyon gabbii) lub po prostu olingo, to ssak z rodziny szopowatych. Głowa jest nieco spłaszczona. Uszy krótkie. Ubarwienie krótkiej i gęstej sierści żółtawe, grzbiet ciemniejszy.

Ostronos białonosy, ostronos meksykańskiOstronos białonosy, ostronos meksykański

Nasua narica

Ostronos białonsy, zwany też meksykańskim to amerykański ssak drapieżny z rodziny szopowatych, tworzący grupy nawet do 200 osobników. Aktywny za dnia. Preferuje leśne środowisko.

Panda małaPanda mała

Ailurus fulgens

Niewielki ssak z rodziny szopowatych. Panda mała łatwo się oswaja, ale ciężko się adaptuje do życia w niewoli. Prowadzi nocny tryb życia. W dzień śpi na drzewie.

Panda wielka, niedźwiedź bambusowyPanda wielka, niedźwiedź bambusowy

Ailuropoda melanoleuca

Panda wielka to bliski wymarciu ssak z rodziny szopowatych, czasem klasyfikowany jako zwierzę z rodziny niedźwiedziowatych. Czasem nazywana jest niedźwiedziem bambusowym.

Szop krabożerny, szop rakojadSzop krabożerny, szop rakojad

Procyon cancrivorus

Szop krabożerny, szop rakojad (Procyon cancrivorus) to gatunek drapieżnego ssaka z rodziny szopowatych. Nie płucze pokarmu tak, jak to robi szop pracz.

Szop praczSzop pracz PL

Procyon lotor

Szop pracz to amerykański drapieżnik z rodziny szopowatych. Jest cennym zwierzęciem futerkowym. Jako jedyne zwierzę przed spożyciem pokarmu płucze go w wodzie. Aktywny nocą. Dobrze wspina się na drzewa, bardzo dobrze pływa.

• Bassaricyon alleni
  • Olingo (Bassaricyon gabbi)
  • Bassaricyon medius
  • Bassaricyon neblina
  • Kotofretka (Bassariscus astutus)
  • Bassariscus sumichrasti
  • Nasuella meridensis
  • Nasuella olivacea
  • Procyon pygmaeus

Zamieszkują umiarkowaną i podzwrotnikową strefę Ameryki oraz wschodnią Azję. Zamieszkują środowiska naziemne i nadrzewne.

Aktywne przez cały rok (za wyjątkiem szopa pracza). Są zwinne, świetnie wspinają się po drzewach. Chronią się w spróchniałych pniach, norach, jaskiniach lub szczelinach skalnych. Wędrują w parach lub małych grupach.

Najlepiej rozwiniętym zmysłem jest węch. W uzębieniu znajdują się długie kły, małe i ostre zęby przedtrzonowe i szerokie zęby trzonowe.

Samica zachodzi w ciążę raz w roku (szop pracz 2 razy). Po 60-77 dniach rodzi 1-6 młodych.

Są wszystkożerne. Pandy i kinkażu żywią się wyłącznie pokarmem roślinnym.