Komar brzęczący, komar pospolity (Culex pipiens)
© pp77 - Fotolia.com

Komar brzęczący, komar pospolity

Komar brzęczący, komar pospolity (Culex pipiens) to owad z rzędu muchówek, znienawidzony przez człowieka, należący do rodziny komarowatych. To jeden z najlepiej poznanych owadów. Ciało ma brązowe. Ma wydłużony kształt, delikatną budowę ciała, długie i cienkie odnóża, wydłużone, przeźroczyste skrzydła, okrągłą głowę z dużymi oczami o złożonej budowie. Czułki są dość długie o pierzastej budowie u samców. Odwłok ma charakterystyczne białe plamki. Aparat gębowy jest typu kłująco-ssącego.

To bardzo szeroko rozpowszechniony na świecie owad. Występuje na wszystkich kontynentach. W Polsce jest liczny i pospolity wszędzie. Chętnie przebywa w pobliżu człowieka, a więc na wsiach i w miastach.

Zimują wyłącznie zapłodnione samice w różnego rodzaju zakamarkach. Największą aktywność przejawia o zmierzchu i w nocy.

Samice komara odżywiają się krwią kręgowców, głównie ssaków i ptaków. Samce odżywiają się wyłącznie nektarem kwiatów.

Samica składa jaja do wody w postaci unoszących się na powierzchni kładek. Zbiornik wody może być bardzo niewielki, bo larwy tego komara mogą się rozwijać w nawet niewielkich ilościach wody. Larwy zwisają głową w dół. Osobniki rozwijają się nawet w ciągu dwóch tygodni. Poczwarki oddychają powietrzem atmosferycznym za pomocą dwóch rurek. W ciągu jednego roku rozwija się kilka pokoleń.

Nie jest to owad zagrożony wyginięciem. Wręcz przeciwnie, jest tępiony wszędzie, gdzie występuje.

Krew piją jedynie samice komara.