Komarowate

Komarowate (Culicidae) to rodzina owadów z rzędu muchówek, która liczy dziś około 3200 gatunków. W Polsce żyje 47 gatunków z tej rodziny owadów. Ze względu na sposób odżywiana się oraz z uwagi na zagrożenia, jakie stwarzają komary poprzez nosicielstwo różnych chorób, jest to najmniej lubiana rodzina owadów przez człowieka.

Najliczniejszym w gatunki jest rodzaj Ochlerotatus.

Ciało tych muchówek jest smukłe i wydłużone. Odnóża są bardzo cienkie, długie, zakończone pazurkami. Skrzydła są bardzo delikatne i wydłużone. Ciało ma brązowy lub szarawy kolor, skrzydła są przeźroczyste. Gdy komar opije się krwi, odwłok staje się pękaty, prześwituje na zewnątrz kolor czerwony. Głowa jest okrągła. Oczy są bardzo duże, mają złożoną budowę. Czułki są długie. Samce mają pierzaste czułki. Aparat gębowy jest typu kłująco-ssącego.
Larwy mają również wydłużoną budowę ciała. Ich głowa jest nieco spłaszczona. Wiele gatunków jest wyposażonych w specjalny syfon, służący do oddychania pod wodą.

Komarowate najłatwiej spotkać w lasach, na łąkach, nad wodą, w środowisku wilgotnym. Larwy komarowatych rozwijają się w środowisku wodnym. Rozwijają się w wodzie stojącej zarówno w kałużach jak i jeziorach.

To bardzo licznie występujące owady na całym świecie.

Komary latają powoli i dość słabo. Dorosłe osobniki są najczęściej aktywne o zmierzchu i w nocy. Największą aktywność przejawiają podczas niepogody i kilka dni później.

Kopulacja może się odbywać w locie lub na ziemi. W cyklu rozrodczym komarów niezbędna jest krew. Samica skłąda jaja najczęściej do wody. Ruchliwe poczwarki znajdują się tuż pod powierzchnią wody, ponad powierzchnię której wystają specjalne rurki oddechowe. Przepoczwarzenie odbywa się w wodzie.

Samice żywią się nektarem kwiatów oraz krwią kręgowców, najczęściej ssaków. Samce żywią się tylko nektarem kwiatów. Larwy odżywiają się materią organiczną , glony i mikroorganizmy żyjące w zbiorniku wodnym.

Owady te nie są chronione.

Komary nie przenoszą wirusa HIV ani wirusa odpowiedzialnego za wirusowe zapalenie wątroby. Nasze komary są zdolne do przenoszenia malarii. Z uwagi jednak na nasz klimat, nie grozi nam epidemia tej choroby.

Człowiek jest atakowany najczęściej przez komary z rodzaju Aedes, Culex.

Ssanie krwi trwa nawet kilka minut. Komar po napiciu się krwi może trzykrotnie zwiększyć swój ciężar!

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres lotu komara brzęczącego

Największa mucha świata
Czy muchy mogą osiągać duże rozmiary? Który gatunek jest największy na świecie, a który w Polsce?