logo

Krabożer

Krabożer, kłusak (Dromas ardeola) to jedyny przedstawiciel rodziny krabożerów. Ma długie, szare nogi, mocny, czarny dziób i charakterystyczne, czarno-białe upierzenie. Samiec i samica są podobne do siebie. Na lądzie ma przykuloną sylwetkę. W locie jest wyprostowany.

Ptak ten występuje na wybrzeżu zachodniej części Afryki oraz na południowych plażach Azji aż po wschodnie Indie. Występuje także na Madagaskarze.

Jest to ptak żyjący w niewielkich grupach. Jest aktywny w nocy, gdyż wówczas kraby wychodzą ze swoich kryjówek. Podczas zimowania tworzą wielkie stada.

Odżywia się przede wszystkim krabami, ale także mięczakami, pierścienicami i innymi bezkręgowcami. Specyfika diety powoduje, że pisklęta nie mogą sobie od razu poradzić z żywym krabem, który może być dla nich niebezpieczny. Młode ptaki długo więc żebrzą o pokarm.

Rozmnażają się w koloniach. Samica składa 1-2 jaja. Gniazdo znajduje się w komorze w piasku, do której prowadzi tunel o długości nawet dwóch metrów. Pisklęta jeszcze po opierzeniu pozostają w gnieździe, co jest wyjątkiem wśród siewkowatych.