logo

Krabożery

Krabożery, kłusaki (Dromadidae) to rodzina ptaków z rzędu siewkowatych. Rodzina ta liczy dziś zaledwie 1 gatunek. W Polsce nie można spotkać krabożerów.

Ptaki te mają długie nogi, mocny dziób i charakterystyczne, czarno-białe upierzenie. Brak dymorfizmu płciowego.

KrabożerKrabożer

Dromas ardeola

To jedyny przedstawiciel tej rodziny ptaków. Ma długie, szare nogi, mocny, czarny dziób i charakterystyczne, czarno-białe upierzenie. Jest aktywny w nocy, gdyż wówczas kraby wychodzą ze swoich kryjówek.

Ptaki te można spotkać na plażach zachodniej Afryki i południowej części Azji.

To towarzyskie ptaki, pojawiają się zawsze w grupach po około 20 osobników lub więcej. Są aktywne w nocy.

Gniazdowanie ma miejsce w kolonii. Samica składa 1-2 jaja do komory w piasku, do której prowadzi tunel o długości nawet dwóch metrów. Pisklęta pozostają długo w gnieździe i są też długo potem uzależnione od rodziców.

Podstawą ich diety stanowią kraby, ale także inne bezkręgowce.

Ptakom tym nie grozi wymarcie.