Krągłojęzyczka tyrreńska

Krągłojęzyczka tyrreńska (Discoglossus sardus) to gatunek europejskiego płaza z rodziny krągłojęzycznych (ropuszkowatych), rodzaju Discoglossus.

Dojrzałe osobniki osiągają długość maksymalnie 7 cm. Żabka ta jest podobna do innych przedstawicieli rodzaju Discoglossus. Pyszczek jest ostro zakończony. W przednich kończynach zewnętrzne palce są szersze na końcu niż u podstawy.

Krągłojęzyczka tyrreńska (Discoglossus sardus)
© C M.R. Swadzba - Fotolia.com

Płaz ten występuje na wyspach Morza Śródziemnego, głównie na Korsyce, Sardynii, Montecristo, Isola della Maddalena, Iles d'Hyeres, San Pietro. Znaleziono ją także w Toskanii i na półwyspie Monte Argentario.

Krągłojęzyczka tyrreńska żyje na wybrzeżach morskich, w zbiornikach słodkowodnych i o średnim zasoleniu. Można ją spotkać także w górach w Sardynii na wysokości nawet 1770 m n.p.m. Gatunek ten preferuje wody stojące lub o słabym nurcie. Spotykany jest także w lasach i na bagnach.

Krągłojęzyczka tyrreńska jest gatunkiem żyjącym w środowisku ziemno-wodnym.

Pokarm stanową różnego rodzaju bezkręgowce.

Samica składa w wodzie jaja, które przyczepia do roślin znajdujących się pod wodą. Jajo z otoczką ma średnicę 3-4 mm.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Dziś żaba ta występuje jedynie na wyspach Morza Śródziemnego. Wykopaliska wskazują, iż kiedyś gatunek ten zasiedlał całą Europę południową. Nie jest znana przyczyna ograniczenia zasięgu występowania tego gatunku.