Ropuszkowate, krągłojęzyczne

Krągłojęzyczne, zwane także ropuszkowatymi, to rodzina płazów z rzędu płazów bezogonowych. Rodzina ta liczy dziś 2 rodzaje (krągłojęzyczki -Discoglossus i pętówki - Alytes) i 12 gatunków. W Polsce nie mamy przedstawicieli gatunków z tej rodziny płazów. Systematyka tej rodziny jest dyskusyjna. Niektórzy naukowcy zaliczają do niej kumakowate.

Są to małe płazy bezogonowe. Pętówki są podobne do ropuch, krągłojęzyczki do żab, ale w odróżnieniu od nich na ich ciele znajdują się brodawki, różnią się także od nich kształtem języka.

Ukryj obce gatunki
Ukryj polskie gatunki

Status IUCN

Krągłojęzyczka tyrreńskaKrągłojęzyczka tyrreńska

Discoglossus sardus

To przedstawiciel rodziny krągłojęzycznych z wysp Morza Śródziemnego. Żabka ta jest podobna do innych przedstawicieli rodzaju Discoglossus. Pyszczek jest ostro zakończony. Krągłojęzyczka tyrreńska jest gatunkiem żyjącym w środowisku ziemno-wodnym.

Krągłojęzyczka zwyczajnaKrągłojęzyczka zwyczajna

Discoglossus pictus

Krągłojęzyczka zwyczajna (Discoglossus pictus) to jedyny płaz występujący na Malcie. Gatunek ten jest bardzo trudny do rozróżnienia od innych gatunków z tej rodziny. Przez grzbiet biegnie jaśniejszy pas. Spód jest białawy.

Pętówka babienicaPętówka babienica

Alytes obstetricans

To wyjątkowy europejski płaz. Samiec nosi jaja nawet 4 samic, zaplątane wokół tylnych odnóży. Oczy mają pionowe źrenice. Widać błonę bębenkową. Na przedramieniach i podudziach widać gruczoły jadowe.

• Pętówka iberyjska (Alytes cisternasii)
  • Pętówka majorska (Alytes muletensis)
  • Krągłojęzyczka zachodnioiberyjska (Discoglossus galganoi)
  • Krągłojęzyczka korsykańska (Discoglossus montalentii)

Płazy te można spotkać w zachodniej i południowej części Europy, na wybranych obszarach Afryki północno-wschodniej i w Izraelu.

Pętówki nie są tak zależne od wody jak krągłojęzyczki, które są zwierzętami ziemno-wodnymi.

Krągłojęzyczki charakteryzują się okrągłymi źrenicami oczu, pętówki mają pionowe źrenice. Błony bębenkowe zwykle nie są widoczne, są ukryte pod warstwą skóry.

W kośćcu charakterystyczne jest występowanie trzech par niepołączonych z kręgosłupem żeber, co stanowi podstawowe kryterium taksonomiczne. W kręgosłupie znajduje się zazwyczaj 8 kręgów przedkrzyżowych. W górnej szczęce znajdują się zęby.

Charakterystyczny dla tej rodziny jest szeroki język w kształcie dysku. Płazy te nie używają go do łapania owadów.

Jaja pętówek mogą się rozwijać bez wody, jednak larwy rozwijają się w wodzie. Krągłojęzyczki są zależne w swoim rozrodzie od środowiska wodnego.

Najbardziej zagrożonym gatunkiem jest pętówka majorska. Wyginął całkowicie gatunek Discoglossus nigriventer.