PL

Kuprówka rudnica

Kuprówka rudnica (Euproctis chrysorrhoea) to gatunek motyla z rodziny brudnicowatych o białych skrzydłach z delikatnymi czarnymi punktami (nie zawsze). Odwłok ma brązowawy kolor. Gąsienica jest szarobrązowa z rudymi i białymi plamami. Jest silnie owłosiona.

Kuprówka rudnica (Euproctis chrysorrhoea)
© PIXATERRA - Fotolia.com

Kuprówka rudnica występuje w Europie poza północnymi obszarami, Azji, u nas to pospolity motyl na terenie całego kraju. W Ameryce Północnej gatunek stanowi obcy i inwazyjny element dla rodzimej fauny. Motyl ten występuje w lasach liściastych, na terenach synantropijnych, w ogrodach, w śródpolnych zaroślach.

Zimuje postać gąsienicy. Nawet kilkadziesiąt gąsienic spędza zimę w oprzędach pośród gałęzi drzew. Okres lotu trwa od czerwca do sierpnia.

Motyl ten osiąga do 4 cm rozpiętości skrzydeł u samic i do 3 cm u samców.

Gąsienice żerują na różnych roślinach. Lubi szczególnie dęby.

Przy masowych pojawach, szczególnie w sadach, musi być zwalczany. Często żeruje z brudnicą nieparką. Razem potrafią ogołocić doszczętnie rośliny żywicielki.

Dotykanie włosków gąsienicy może wywoływać silne reakcje alergiczne.