Brudnicowate

Brudnicowate (Lymantriidae) to rodzina motyli zaliczanych do ciem, która liczy dziś około 2700 gatunków. W Polsce żyje 16 gatunków z tej rodziny owadów. Od pewnego czasu rodzinę tę zaczyna się uważać za podrodzinę w rodzinie Erebidae. Tu zastosowano starą klasyfikację.

To motyle duże i średniej wielkości, o owłosionym tułowiu i odwłoku, który może być zakończony dłuższymi włosami. Samce mają pierzaste czułki, samice nitkowate. Są też zazwyczaj znacznie mniejsze od samic. Ssawka jest zredukowana. Samice niektórych gatunków nie posiadają skrzydeł. Skrzydła mają kolor zwykle biały, szary lub brązowy (u krajowych gatunków). Gąsienice są brązowe, czarne lub brunatne, czasem jaskrawe. Na ciele mają kępki sztywnych włosków i brodawki.

Brudnica czarnelkaBrudnica czarnelka PL

Arctornis l-nigrum

Brudnica czarnelka (Arctornis l-nigrum) to gatunek motyla z rodziny brudnicowatych o białych, półprzezroczystych skrzydłach z czarną wygiętą w literkę L kreskę.

Brudnica mniszkaBrudnica mniszka PL

Lymantria monacha

Brudnica mniszka (Lymantria monacha) to gatunek motyla nocnego z rodziny brudnicowatych, poważny szkodnik drzew iglastych. Samica jest większa od samca. Skrzydła białe z czarnymi zygzakowatymi liniami. Skrzydła drugiej pary są szarawe.

Brudnica nieparka
Brudnica nieparka PL

Lymantria dispar

Brudnica nieparka to pospolita ćma, szkodnik drzew liściastych, w tym owocowych. Samce mają skrzydła brązowawe z ciemniejszym rysunkiem. Samice są białawe z podobnym rysunkiem jak u samców.

Kuprówka rudnicaKuprówka rudnica PL

Euproctis chrysorrhoea

Kuprówka rudnica (Euproctis chrysorrhoea) to gatunek motyla z rodziny brudnicowatych o białych skrzydłach z delikatnymi czarnymi punktami (nie zawsze). Odwłok ma brązowawy kolor. Gąsienica jest szarobrązowa z rudymi i białymi plamami.

Kuprówka złotnicaKuprówka złotnica PL

Euproctis similis

Kuprówka złotnica (Euproctis similis) to motyl z rodziny brudnicowatych. Ubarwienie białe. Ciało pokryte włosowatymi łuskami, koniec odwłoka rudy. U samca na skrzydle widoczne szare plamki.

Szczotecznica szarawkaSzczotecznica szarawkaSzczotecznica szarawka PL

Calliteara pudibunda

Szczotecznica szarawka (Szczotecznica szarawka) to gatunek motyla z rodziny brudnicowatych. Skrzydła pierwszej pary są szare w drobny, ciemniejszy deseń złożony z poprzecznych pasków.

Znamionówka starka
Znamionówka starka PL

Orgyia antiqua

Znamionówka starka (Orgyia antiqua) to motyl nocny z rodziny brudnicowatych. Skrzydła samicy są szczątkowe, zaś samca brązowe z ciemnymi przepaskami i dwoma białymi plamkami.

• Szczotecznica świerkowa (Calliteara abietis)
  • Szczotecznica księżycówka (Calliteara selenitica)
  • Szczotecznica kłociówka (Laelia coenosa)
  • Białka wierzbówka (Leucoma salicis)
  • Znamionówka wrzosówka (Orgyia antiquoides)
  • Znamionówka tarniówka (Orgyia recens)
  • Brudnica detryta (Parocneria detrita)
  • Zasmutka morio (Penthophera morio)

Są obecne w całym kraju. Spotkać je można w lasach, sadach, parkach, zakrzewieniach.

To motyle o nocnej aktywności, choć samce części gatunków latają także w dzień. Za dnia zwykle motyle te odpoczywają na pniach drzew i liściach. Nocą wabi je światło lamp. Zimują jaja, gąsienice lub poczwarki.

Samica składa jaja na roślinach żywicielkach albo w ściółce. Niektóre gatunki po przepoczwarzeniu nie opuszczają kokonów. Składają w nim od razu jaja. Przepoczwarzenie następuje w ściółce, na pniu drzew w korze lub na murach. Zdarzają się masowe pojawy.

Motyle nie jedzą. Gąsienice żerują na różnych roślinach żywicielkach, głównie drzewach i krzewach. Nie ograniczają się do jednego gatunku rośliny. Mogą żerować pojedynczo lub gromadnie w oprzędach.

Wiele gatunków z tej grupy to szkodniki drzew.

Brudnica czarnelka: Okres lotu brudnicy czarnelki.
         Brudnica mniszka: Okres lotu brudnicy mniszki.
          Brudnica nieparka: Okres lotu brudnicy nieparki.
         Kuprówka rudnica: Okres lotu kuprówki rudnicy.
        Kuprówka złotnica: Okres lotu kuprówki złotnicy.
        Szczotecznica szarawka: Okres lotu szczotecznicy szarawki.
       Znamionówka starka: Okres lotu znamionówki starki.