Brudnicowate

Brudnicowate (Lymantriidae) to rodzina motyli zaliczanych do ciem, która liczy dziś około 2700 gatunków. W Polsce żyje 16 gatunków z tej rodziny owadów. Od pewnego czasu rodzinę tę zaczyna się uważać za podrodzinę w rodzinie Erebidae. Tu zastosowano starą klasyfikację.

To motyle duże i średniej wielkości, o owłosionym tułowiu i odwłoku, który może być zakończony dłuższymi włosami. Samce mają pierzaste czułki, samice nitkowate. Są też zazwyczaj znacznie mniejsze od samic. Ssawka jest zredukowana. Samice niektórych gatunków nie posiadają skrzydeł. Skrzydła mają kolor zwykle biały, szary lub brązowy (u krajowych gatunków). Gąsienice są brązowe, czarne lub brunatne, czasem jaskrawe. Na ciele mają kępki sztywnych włosków i brodawki.

Brudnica mniszkaBrudnica mniszka PL

Lymantria monacha

Brudnica mniszka (Lymantria monacha) to gatunek motyla nocnego z rodziny brudnicowatych, poważny szkodnik drzew iglastych. Samica jest większa od samca. Skrzydła białe z czarnymi zygzakowatymi liniami. Skrzydła drugiej pary są szarawe.

Brudnica nieparkaBrudnica nieparka PL

Lymantria dispar

Brudnica nieparka to pospolita ćma, szkodnik drzew liściastych, w tym owocowych. Samce mają skrzydła brązowawe z ciemniejszym rysunkiem. Samice są białawe z podobnym rysunkiem jak u samców.

Kuprówka rudnicaKuprówka rudnica PL

Euproctis chrysorrhoea

Kuprówka rudnica (Euproctis chrysorrhoea) to gatunek motyla z rodziny brudnicowatych o białych skrzydłach z delikatnymi czarnymi punktami (nie zawsze). Odwłok ma brązowawy kolor. Gąsienica jest szarobrązowa z rudymi i białymi plamami.

• Szczotecznica szarawka (Calliteara pudibunda)

Są obecne w całym kraju. Spotkać je można w lasach, sadach, parkach, zakrzewieniach.

To motyle o nocnej aktywności, choć samce części gatunków latają także w dzień. Za dnia zwykle motyle te odpoczywają na pniach drzew i liściach. Nocą wabi je światło lamp. Zimują jaja, gąsienice lub poczwarki.

Samica składa jaja na roślinach żywicielkach albo w ściółce. Niektóre gatunki po przepoczwarzeniu nie opuszczają kokonów. Składają w nim od razu jaja. Przepoczwarzenie następuje w ściółce, na pniu drzew w korze lub na murach. Zdarzają się masowe pojawy.

Motyle nie jedzą. Gąsienice żerują na różnych roślinach żywicielkach, głównie drzewach i krzewach. Nie ograniczają się do jednego gatunku rośliny. Mogą żerować pojedynczo lub gromadnie w oprzędach.

Wiele gatunków z tej grupy to szkodniki drzew.

Brudnica mniszka

Okres lotu brudnicy mniszki.

Brudnica nieparka

Okres lotu brudnicy nieparki.

Kuprówka rudnica

Okres lotu kuprówki rudnicy.