Kusakowate

Kusakowate (Staphylinidae) to rodzina owadów z rzędu chrząszczy, do której zaliczamy ponad 30 000 gatunków, z czego w Polsce występuje około 1400 gatunków.

To małe chrząszcze. Ubarwienie ciała brązowe, żółte, rzadziej jaskrawe. Ciało jest zwykle silnie wydłużone, odwłok jest prawie cały odsłonięty dzięki silnie skróconym pokrywom skrzydłowym.

Tachyporus nitidulusTachyporus nitidulus PL

Tachyporus nitidulus

Tachyporus nitidulus to gatunek chrząszcza z rodziny kusakowatych. Ubarwienie ciała brązowożółtawe. Odwłok odsłonięty dzięki skróconym pokrywom skrzydłowym.

Próchniaczek czarniawyPróchniaczek czarniawy PL

Ocypus olens

Próchniaczek czarniawy (Ocypus olens) to chrząszcz z rodziny kusakowatych, największy przedstawiciel tej rodziny w Polsce. Ma dość dużą głowę z potężnymi żuwaczkami i dużymi oczami.

Chrząszcze te żyją w ściółce, w ziemi, na ziemi, w odchodach, pod korą drzew, na grzybach.

To dobrze latające owady. W razie zagrożenia owady te unoszą odwłok do góry zadzierając go jak skorpion.

Największe okazy z Europy mają zaledwie 3 cm długości. Zwykle jednak osiągają zaledwie kilka milimetrów długości ciała.

To zwykle drapieżniki, atakujące inne owady.

To nasza najliczniejsza rodzina chrząszczy.

Próchniaczek czarniawy: Okres występowania próchniaczka czarniawego.