Łątka dzieweczka (Coenagrion puella)
© als - Fotolia.com

Łątka dzieweczka

Łątka dzieweczka (Coenagrion puella) to pospolita u nas ważka z rodziny łątkowatych. Samiec jest niebiesko-zielony, przy czym dwa pierwsze segmenty odwłoka są niebieskie. Na pierwszym segmencie widoczna jest czarna plama w kształcie litery "U" lub podkowy. Następne trzy segmenty kończą się czarną przepaską i mają ciemne kreski po bokach. Na końcu odwłoka występują u góry krótkie przydatki analne oraz dłuższe dolne. Samica jest zielonkawa (czasem niebieskawa), a jej odwłok z wierzchu jest ciemny. Larwa ma wąskie skrzelotchawki. Z tyłu głowy znajdują się ciemne plamki.

Obecna w całym kraju. Preferuje zbiorniki wody stojącej, zarośnięte roślinnością wodną. Występuje też nad wolnymi ciekami, ale rzadko.

Zimuje postać larwalna w końcowym stadium rozwoju. Postać dorosła świetnie lata. W polowaniu ważki kierują się wzrokiem.

Zarówno larwy jak i osobniki dorosłe są drapieżnikami.

Jaja często są składane masowo przez wiele par. Samiec za pomocą przydatków analnych przyczepia się do przedtułowia samicy i pozostaje w takiej pozycji także po kopulacji podczas składania jaj.