Łątkowate

Łątkowate (Coenagrionidae) to najliczniejsza rodzina ważek, która liczy dziś ponad 1100 gatunków. W Polsce żyje 15 gatunków z tej rodziny owadów. To największa krajowa rodzina ważek. Łątkowate należą do ważek równoskrzydłych.

Do tej rodziny należą najmniejsze na świecie gatunki ważek. Ciało może mieć kolor zielony, niebieski, pomarańczowy, czerwony, żółty. Metaliczny połysk występuje czasem tylko u ważek niebieskawych. Na grzbiecie nierzadko znajduje się ciemny rysunek. Głowa jest dwa razy szersza niż dłuższa, wyposażona w ogromne oczy, pomiędzy nimi ciemna plama. Skrzydła są duże, przeźroczyste, układane wzdłuż ciała w spoczynku. Pterostigma jest jest krótka, leżąca nad jedną komórką skrzydła. Komórki skrzydła mają kwadratowy kształt. Występuje dymorfizm płciowy.

Owady te występują na całym świecie poza Antarktydą. W Polsce występują na terenie całego kraju. Preferują zbiorniki wody stojącej, zarośnięte bujnie roślinnością. Niektóre gatunki pojawiają się też nad wolnymi ciekami.

Postać dorosła świetnie lata. W polowaniu ważki kierują się wzrokiem.

Samiec podczas kopulacji przyczepia się do samicy, czasem pozostaje na niej także podczas składania jaj na roślinach wodnych.

Zarówno larwy jak i osobniki dorosłe są drapieżnikami.

Niektóre gatunki są zakwalifikowane za zagrożone wymarciem (w Polsce łątka zielona).

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres lotu iglicy małej.
       Okres występowania postaci imago ważki łątki dzieweczki.
        Okres lotu łatki halabardówki.
       Okres lotu łątki wczesnej.
          Okres występowania łątki wiosennej.
       Okres lotu łatki zalotnej.
          Okres lotu łątki zielonej.
       Okres lotu łunicy czerwonej
        Okres lotu oczobarwnicy mniejszej.
        Okres lotu oczobarwnicy większej.