Leniowate

Leniowate (Bibionidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 1000 gatunków. W Polsce żyje 19 gatunków z tej rodziny owadów. W Palearktyce, w tym w naszym kraju, występują dwa rodzaje: Dilophus oraz Bibio.

Muchówki te mają zwykle czarne ubarwienie, czasem czerwone. Na ciele i odnóżach dość często znajdują się gęste szczecinki (rzadkie i krótkie u Dilophus, gęstsze i dłuższe u Bibio). Dymorfizm płciowy jest bardzo wyraźnie zaznaczony. Na tyle mocno, że samiec i samica wyglądają czasem jak dwa odrębne gatunki. Samiec ma zwykle bardzo duże, stykające się ze sobą oczy. Oczy samic są małe i rozdzielone. Czułki są bardzo krótkie. Mają aparat gębowy typu liżącego. Skrzydła są przeźroczyste, lekko przymglone i układają się w spoczynku wzdłuż ciała.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Owady te występują na terenie całego kraju. Można je spotkać na łąkach, w ogrodach, polach, na skrajach lasów. Najwięcej owadów z tej rodziny pojawia się wiosną.

Lot tych muchówek jest powolny. Podczas lotu odnóża wydają się zwisać. Samce tworzą często całe roje.

Po akcie kopulacji samica zagrzebuje się w ziemi i tam składa jaja. Larwy rozwijają się w glebie. W ciągu roku pojawia się jedno, rzadziej dwa pokolenia.

Leniowate żywią się sokiem z owoców lub roślin, nektarem kwiatowym, larwy zaś odżywiają się martwą materią organiczną.

Owady te odgrywają dużą rolę w tworzeniu się humusu.

Okres lotu lenia marcowego (świętego Marka).

Największa mucha świata
Czy muchy mogą osiągać duże rozmiary? Który gatunek jest największy na świecie, a który w Polsce?