Lwinkowate

Lwinkowate, zmrużkowate (Stratiomyidae) to rodzina owadów z rzędu muchówek, do której zaliczamy ponad 2600 gatunków. Kilkadziesiąt żyje w Europie, w Polsce 60 gatunków.

Są to małe i średnie muchówki, zwykle atrakcyjnie ubarwione z metalicznym połyskiem. Odwłok jest zwykle szeroki i płaski. Spoczywają na nim skrzydła.

Zielonucha kształtnaZielonucha kształtna PL

Chloromyia formosa

Zielonucha kształtna (Chloromyia formosa) to gatunek muchówki z rodziny lwinkowatych. Ma piękne ubarwienie. Śródplecze jest zielone lub fioletowe z metalicznym połyskiem, beczułkowaty odwłok ma brązową barwę, również z odblaskiem.

• Przyrówka trójpasa (Oxycera trilineata)
  • Lwinka kameleon (Stratiomys chamaeleon)

Lwinkowate są obecne na terenie całego kraju, najczęściej w pobliżu wody, w lasach i na terenach otwartych.

To owady o dziennej aktywności.

Długość ciała krajowych muchówek z tej rodziny waha się od kilku do kilkunastu milimetrów.

Larwy przechodzą rozwój w wodzie, pod korą drzew, w gniazdach owadów lub gryzoni, w nawozie.

Osobniki dorosłe odżywiają się pyłkiem kwiatowym i nektarem. Larwy odżywiają się pierwotniakami, drobnymi bezkręgowcami, kałem i martwą materią organiczną.